UTFaculteitenBMSNieuwsEuropese Super League creëert oneerlijke monopolies

Europese Super League creëert oneerlijke monopolies

Dat meldt Tsjalle van der Burg, universitair docent economie aan de Universiteit Twente, in zijn publicatie van december 2020 in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Managing Sport and Leisure’. Volgens van der Burg gaat het plan voor een Europese Super League in tegen de Europese mededingingswet en moet de EU ingrijpen. “Een topcompetitie waar je niet uit kan degraderen heeft als gevolg dat sommige deelnemende clubs, zoals mogelijk Ajax, in eigen land een monopolie op Europees topvoetbal krijgen.”

Voetbalclubs concurreren, vooral in eigen land, met elkaar om fans en kijkers. Daarbij is de laatste zestig jaar het aantal clubs dat een reële kans heeft om de hoogste Europese titel te winnen in veel landen afgenomen. “Als je in Nederland voetbal wil zien van een club die nog enigszins kans heeft op een Europese titel kom je al snel uit bij Ajax. Dat heeft als gevolg dat clubs als Feyenoord en PSV op lange duur minder goed met Ajax kunnen concurreren bij het aantrekken van nieuwe fans. Ajax krijgt meer marktmacht en de mededinging neemt af. Dat leidt volgens de algemene theorie tot hogere prijzen voor fans”, aldus van der Burg.

Europese Super League

Een Europese Super League zal dit proces versterken. Elk land zal hooguit één of enkele clubs hebben die in deze topcompetitie spelen. In Nederland zal dit mogelijk alleen Ajax zijn en in dat geval krijgen de Amsterdammers in Nederland een monopolie op topvoetbal. Zelfs met een ‘open’ Super League – met promotie- en degradatieregeling – neemt de mededinging af. Dit omdat de clubs die het regelmatigst in deze hoogste competitie spelen, en er dus het meest aan verdienen, een grotere voorsprong krijgen op de andere clubs.

Een Super League ontstaat doordat meerdere clubs afspreken ermee te beginnen. “We hebben het dus over afspraken die de mededinging beperken, en dat is in strijd met de mededingingswet. De Europese Commissie moet daarom een Super League bij voorbaat verbieden”, aldus van der Burg.

Dreigementen

Ook dreigen met de start van een Super League druist in tegen de mededingingswet. “Al sinds 1998 dreigen een aantal clubs gezamenlijk om de UEFA te verlaten. Dit heeft er voor gezorgd dat de UEFA maatregelen in het voordeel van die clubs heeft genomen”, zegt van der Burg. Hierdoor zijn die clubs op het veld sterker geworden, en dat heeft ook hun marktmacht in eigen land weer vergroot. “De dreigementen zijn, net als de Super League zelf, onderling afgestemde gedragingen die de mededinging beperken. Zulke gedragingen zijn verboden volgens artikel 101 van het Werkingsverdrag. Als de EC hieraan nu een eind maakt, zoals zij hoort te doen, dan neemt de macht van de topclubs af en kan de UEFA haar beleid weer baseren op democratische principes. Met spannendere competities en lagere prijzen voor fans als gevolg.”

Meer informatie

Tsjalle van der Burg is universitair docent Economie voor de vakgroep Change Management & Organizational Behaviour (CMOB; Faculteit BMS) van de Universiteit Twente. Hij publiceerde zijn bevindingen in het artikel getiteld ‘EU Competition law, football and national markets’, in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Managing Sport and Leisure’. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/23750472.2020.1863851.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)