UTFaculteitenBMSNieuwsOntwikkeling app die studenten helpt oriënteren op ondernemerschap in techniek van start

Ontwikkeling app die studenten helpt oriënteren op ondernemerschap in techniek van start NWO Comenius Teaching Fellow voor Rainer Harms

Stap voor stap ontdekken studenten tijdens hun studie wie zij willen zijn in hun professionele carrière en wat zij willen bereiken – zij ontwikkelen hun beroepsambities (in het Engels: professional identity aspirations, PIA). Deze PIA geven richting en structuur aan hun studie – het geeft hun de motivatie om door te gaan. Maar het is cruciaal om verder te kijken dan alleen de traditionele PIA en ook aandacht te geven aan ‘ondernemerschap’ binnen de opleiding. Daarom ontwikkelt Rainer Harms een app die het werken aan PIA vergemakkelijkt.

Digitaal multimediadagboek

Het ontwikkelen van de app is onderdeel van de Comenius Teaching Fellow die Harms heeft gekregen. Deze beurs van NWO ondersteunt de ontwikkeling van een onderwijskundig hulpmiddel dat het werken aan PIA vergemakkelijkt. Met de app kunnen studenten een multimediadagboek bijhouden. In dit dagboek kunnen zij foto’s, video’s en verhalen uploaden die te maken hebben met hun acties als (toekomstig) ondernemer. Zo kunnen zij reflecteren op een rol als ondernemer: Hoe voelt het? Wat vind ik ervan? En lijkt het mij wat om ondernemer te worden in de techniek? Een combinatie van een ‘UT Wall for technology entrepreneurship journeys’ en reflectieopdrachten.

Rainer Harms

Dit leerinstrument draagt bij aan het ondernemende karakter van ons onderwijs en onze universiteit.

Rainer Harms

Samensmelting van ideeën

Het idee om met een app de ontwikkeling van PIA te ondersteunen, is ontstaan tijdens Harms’ colleges aan de EIT Digital Master School van de UT, waar studenten Cyber Security and Human Computer Interaction les krijgen in ondernemerschap. Rainer geeft ook college over ondernemerschap in de Nanotechnology Design Project Course en Niels Tas – eindverantwoordelijke voor deze leergang – zag de app ook wel zitten en heeft actief meegedacht. Maaike Endedijks’ (UT) Career Compass vormde een belangrijke inspiratiebron voor de app, net als Lisa Ploums’ (WUR) Entrepreneurial Mindset Monitor. Het project sluit naadloos aan bij Shaping2030, nieuwe missie, visie en strategie van de UT. Op basis hieven wil de UT bijdragen aan een eerlijke, duurzame en digitale samenleving, waarin ondernemerschap een belangrijke pijler vormt.

Waardevolle interventie en mogelijkheden om te verbinden

Harms is enthousiast over deze beurs van NWO: “Ik ben vereerd dat NWO mij het vertrouwen heeft gegeven en ik voel mij gesteund door iedereen die achter dit idee staat. Deze beurs zorgt ervoor dat ik dit waardevolle leerinstrument kan ontwikkelen, het is een instrument dat echt bijdraagt aan het ondernemende karakter van ons onderwijs en onze universiteit. Theo Toonen, decaan van de Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS) waaraan Harms verbonden is, is het met hem eens: “Dit project creëert kansen en mogelijkheden, voor de UT, maar zeker ook daarbuiten.”

Ondernemende universiteit

De Universiteit Twente is de meest ondernemende universiteit van Nederland. En het zijn de studenten die hier ongelooflijk veel aan bijdragen. Hun passie voor ondernemen leidt tot nieuwe bedrijven en tot betekenisvolle (organisatie)veranderingen. Als studenten de kans krijgen om geavanceerde technologische toepassingen te combineren met passievol ondernemerschap, dan worden onze toekomstige ondernemers voorvechters van (technologische) verandering.