UTFaculteitenBMSDept HBEIEBISNewsOpleiding IEM ontvangt heraccreditatie op basis van ontwikkelingsgerichte aanpak

De Bachelor- en Masteropleiding in Industrial Engineering and Management (IEM) hebben onlangs met trots een positieve heraccreditatie ontvangen. Deze erkenning benadrukt de excellentie van de opleidingen en de toewijding van de Universiteit Twente aan hoogwaardig onderwijs. Wat deze accreditatie zo bijzonder maakt, is de ontwikkelingsgerichte aanpak. IEM is de eerste opleiding onder de Nederlandse universiteiten die deze aanpak hanteert.

De ontwikkelingsgerichte aanpak, ook wel de ‘development-oriented approach’ genoemd, is een benadering van accreditatie waarbij de focus ook ligt op de ontwikkeling en verbetering van een opleiding in plaats van alleen op de beschreven kwaliteit. IEM heeft het externe expert-panel uitgenodigd om actief met hen mee te denken over de uitdagingen die er liggen. Samen dachten zij na over de toekomstige ontwikkeling van de opleiding, zodat hieraan gewerkt kan worden.

One-pagers als basis voor dialoog

De ontwikkelingsgerichte aanpak is uniek onder universiteiten. De aanpak gebruikt beknopte ‘one-pagers’ in plaats van een uitgebreid rapport. Deze one-pagers brengen focus aan en reflecteren op de bestaande kwaliteit en de uitdagingen. Bovendien vormen ze het uitgangspunt voor de dialoog met het expertpanel. Doordat de one-pagers in teamverband zijn opgesteld, is het een breed gedragen aanpak die teamwork bevordert. De panelleden bewonderden de openheid van de opleiding en waarderen dat er gericht een beroep wordt gedaan op hun expertise.

Marco Schutten (Dr. ir.), Programmadirecteur IEM

De ontwikkelingsgerichte aanpak heeft de stress van het schrijven van het zelfreflectierapport weggenomen en tijdswinst opgeleverd. Het is fijn dat de focus ligt op verbeteringen in de toekomst. Vier SWOT-analyses vormen de basis, waarbij studenten, docenten en de examencommissie hun eigen inbreng hebben. Dit heeft gezorgd voor een brede betrokkenheid en herkenning.

Marco Schutten (Dr. ir.), Programmadirecteur IEM

Conclusie heraccreditatie IEM

IEM ontvangt de heraccreditatie voor de sterke academische basis, praktische relevantie en toewijding aan studentensucces. De aanbevelingen van het panel worden meegenomen om de programma's verder te verbeteren en studenten nog beter voor te bereiden op toekomstige uitdagingen in zowel de academische als de professionele wereld.

Meer informatie

Inmiddels zijn er al vijf BMS-opleidingen volgens deze aanpak beoordeeld. Wil jij ook meer weten over de ‘development-oriented approach’? Neem dan contact op met Merijn Snel of Sonja Borst van het QA-Team (qa-team-ut@utwente.nl). Zij vertellen je meer over de aanpak, planning en aandachtspunten die er zijn om rekening mee te houden.