Wat betekent AI voor kenniswerk? En hoe wordt de (potentiële) samenwerking met AI door kenniswerkers ervaren? Op maandag 11 november vond het SAMKIN research symposium plaats waarin de resultaten werden gedeeld van ruim 2 jaar onderzoek – door Instituut Gak gefinancierd. Ongeveer 15 deelnemers verzamelden op de Universiteit Twente om kennis op te doen over de gevolgen van AI voor kenniswerk, gepresenteerd via drie presentaties. Daarna gingen de ontwikkelaars van AI, beleidsmakers, onderzoekers, en HR-experts in discussie over de mogelijkheden en bedreigingen van AI in hun werk.
Middels drie presentaties en een interactieve groepsdiscussie werd besproken hoe het gebruik van AI het werk van kenniswerkers kan transformeren en hoe daarmee de kwaliteit van werk wordt beïnvloed.
Hoe zag de middag eruit? Na een welkomstwoord van Tanya Bondarouk, decaan van de BMS-faculteit van Universiteit Twente, heeft projectleider Maarten Renkema kort de achtergrond van het onderzoeksproject geïntroduceerd. Vervolgens gaf gastspreker Niels Sprangers een zeer boeiende lezing over de ontwikkeling van AI binnen ConsultAssistent, een digitale applicatie die wordt gebruikt om de zorg te verbeteren op basis van data.
Daarna presenteerde Maarten samen met medeonderzoeker Jacqueline Drost de resultaten van het SAMKIN-onderzoek, waarbij kort de vier deelstudies werden besproken en vervolgens de zes belangrijkste lessen werden gedeeld. Wat zijn de kerninzichten? Een belangrijke boodschap is dat kenniswerkers positief-kritisch zijn over het gebruik van AI en dat toekomstige mogelijkheden van AI van belang zijn voor huidige werkzaamheden en ervaringen. Daarom is het van belang dat organisaties en managers duidelijk communiceren over de (on)mogelijkheden van AI, zowel nu als in de toekomst. Ook blijkt uit het onderzoek dat niet alleen de directe werkzaamheden van kenniswerkers veranderen met het gebruik van AI-applicaties, maar dat ook de organisatie van werk verandert op het gebied van de (IT) infrastructuur en dataverzameling. Deze veranderingen zijn voorwaarden om AI te ontwikkelen en beperkingen werken door in de (negatieve) ervaringen van zowel ontwikkelaars als eindgebruikers.
Omdat het project over AI gaat hebben we zelf als onderzoekers ook AI gebruikt, zoals bij het genereren van een Podcast miniserie. De afleveringen van onze Podcast zijn gemaakt met NotebookLM en gaan in verschillende afleveringen in op het gehele project en de verschillende deelstudies. Omdat het van groot belang is dat beleidsmakers en (HR) managers de lessen van het onderzoek makkelijk tot zich kunnen nemen hebben we een praktische handreiking gemaakt, die op een interactieve manier snel toegang geeft tot de belangrijkste aspecten van het onderzoek.
Het tweede deel van het symposium was meer interactief van aard – waarbij de deelnemers met elkaar in discussie gingen over de mogelijkheden en gevaren van AI in kenniswerk. Ook in het tweede deel vond een gastpresentatie plaats, van twee experts op het gebied van de toepassing van AI binnen het onderwijs. Dit sloot goed aan bij de laatste casestudie, namelijk het gebruik van AI door academici. Tot slot werden enkele stellingen bediscussieerd, onder andere de stelling dat AI kenniswerk gaat verbeteren en de stelling dat HR een leidende rol zou moeten spelen in het toepassen van AI in kenniswerk.
Na dit volle programma was het tijd om onder het genot van een hapje en een drankje nog eens na te praten over wat AI voor kenniswerk betekent. We bedanken alle deelnemers voor hun aanwezigheid en waardevolle bijdragen en we zullen zeer spoedig ook de verschillende uitkomsten openbaar maken! Stay tuned!
We bedanken de deelnemers voor hun bijdrage! En een speciaal woord van waardering aan Instituut Gak voor het mogelijk maken van dit project.
Naar SAMKIN website, link