Duurzame onderwijsontwikkeling

Het is een uitdaging voor scholen om duurzame onderwijsontwikkeling met behulp van professionale leergemeenschappen, zoals datateams, te realiseren. De focus binnen een school verplaatst zich naar iets anders, waardoor het werken met de datateams geen routine wordt. Dit is zonde, omdat de opgedane kennis en de geïnvesteerde middelen verloren gaan. Maar wat verstaan we precies onder duurzaamheid binnen het onderwijs? Welke vormen van duurzaamheid bestaan in de praktijk? En welke factoren zijn van invloed op duurzaamheid? 

Leiderschap speelt een belangrijke rol bij duurzaamheid. Bij leiderschap gaat het niet om één persoon die formeel de leider is, maar om het geheel aan leidinggevende activiteiten, competenties en organisatiestructuren. Maar hoe ziet leiderschap eruit op scholen waar duurzame onderwijsontwikkeling gerealiseerd is? Wat is de rol van schoolleiderschap in het realiseren van duurzame onderwijsontwikkeling? En welke compententies zijn hiervoor nodig in de school?

Naar bovenstaande vragen wordt op dit moment onderzoek gedaan door de Universiteit Twente en de Rijksuniversiteit Groningen. Deze website geeft u informatie over conferenties, workshops en projecten die gerelateerd zijn aan het vraagstuk van duurzame onderwijsontwikkeling. Via het menu aan de linkerkant van deze pagina kunt u navigeren.