Datateams in Zweden

Ook in Zweden is er veel interesse in de datateam® methode.

Er zijn inmiddels 13 datateams in Zweden actief. Opvallend is dat deze teams werken aan zowel problemen in het cognitieve domein (tegenvallende leerprestaties), maar ook aan problemen in het sociale domein (veiligheid op school, klimaat in de klas). Verder zijn er veel overeenkomsten tussen de Zweedse en Nederlandse teams. Ook in Zweden zijn er inmiddels verschillende mythes op basis van data ontkracht. Tevens hebben verschillende teams inmiddels maatregelen genomen op basis van data om de kwaliteit van hun onderwijs te verbeteren.

Vanwege de interesse in de datateam® methode heeft de Zweedse uitgever Studentlitteratur het datateam boek in het Zweeds uitgegeven. De Zweedse versie is getiteld: Datagrundad skolförbättring. Utifrån datateam® metoden. Op de ‘Nordic conference’ in Gotenburg mochten Kim Schildkamp en Maaike Smit één van de eerste exemplaren in ontvangst nemen. Tevens mocht Kim een keynote geven over de eerste onderzoeksresultaten in Zweden aan 1500 Scandinavische schoolleiders.