Conferentie Formatief toetsen, ook bij jou in de klas en op school!
Programma 21 november 2018
Lezing Margaret Heritage: Formative Assessment: Making It Happen in the Classroom
Formative assessment is intended to inform learning, not to measure it or sum it up. We know that if formative assessment is implemented effectively, it can have powerful effects on student learning. Using artifacts and concrete examples, this keynote aims to help teachers incorporate effective formative assessment in their classrooms and to address the conditions that need to be in place in schools for successful implementation.
Formatief toetsen: Wat moet de docent kennen en kunnen?
Vanuit de Universiteit Twente en SLO is vanuit een uitgebreide taakanalyse een training ontwikkeld die docenten in staat stelt meer en beter formatief te kunnen toetsen in de klas. Tijdens de training worden vragen beantwoord zoals ‘Hoe moet ik nu goed differentiëren op basis van toetsresultaten?’ Belangrijke formatieve toetsvaardigheden, zoals het vormen van goede leerdoelen en feedback, staan hierbij centraal. Graag delen wij de ervaringen van docenten die deze training hebben gevolgd in een aantal interactieve sessies. Meer informatie: www.formatief-toetsen.nl
De Formatieve Toetscyclus: Handvatten voor de docent
‘Wat doet de docent nu met formatief toetsen in de klas?’ Deze vraag stond centraal in een grootschalig reviewonderzoek en vormde de basis voor het ontstaan van de formatieve toetscyclus. Vijf fasen blijken essentieel om formatief toetsen succesvol in te zetten. Binnen een leernetwerk met 11 VO-scholen wordt de cyclus verder uitgewerkt op vak- en lesniveau: In hoeverre voeren docenten de fases al in samenhang uit? Hoe geven zij dit vorm? Tijdens deze sessie laten docenten uit het leernetwerk met de onderzoekers zien hoe zij dit vormgeven in de klas en waar dit toe leidt. Tijdens deze sessies neem je vanuit de formatieve toetscyclus concrete handvatten mee voor je eigen lespraktijk.
Formatief toetsen implementeren in de hele school
In een aantal interactieve sessies zullen schoolleiders en kartrekkers van de drie leernetwerken Formatief evalueren je vertellen over hun ervaringen rondom het implementeren van formatief toetsen in de school. Successen en valkuilen bij de stappen die zij hebben genomen en nemen bij het implementeren van formatief toetsen worden gedeeld. Vragen die dit veranderproces oproepen worden beantwoord, zoals ‘Hoe creëer je draagvlak bij leerlingen, collega’s en ouders?’ en ‘Welke hulpmiddelen kunnen schoolleiders inzetten om zicht te houden op de ontwikkelingen en het gesprek in school te voeren over (de implementatie van) formatief toetsen?’
Locatie: NBC Congrescentrum Blokhoeve 1, 3438 LC Nieuwegein Bereikbaarheid: https://www.nbccongrescentrum.nl/route/