UTAlumni NetwerkNieuws4TU evenement op de Nederlandse Ambassade in Parijs toont de impact van alumni op ‘deep tech’!

De Universiteit Twente organiseerde samen met de TU Delft, TU Eindhoven en Wageningen University, op woensdag 20 maart jl., een geslaagd 4TU alumni netwerkevenement in Parijs. De Nederlandse Ambassade was gastheer van deze bijeenkomst die samenviel met het bezoek van een groep 4TU-startups die de ‘Hello Tomorrow’ Global Summit bijwoonden.

Wat drijft onderzoekers? Welke rol heeft de ‘TU’-ervaring gespeeld bij het vormgeven ervan? Waar kunnen hun innovaties ons in de toekomst naartoe leiden? En, hoe kan dit ons leven ten goede veranderen? Dit zijn slechts enkele van de onderwerpen die een panel van lokale alumni-onderzoekers en startup-oprichters aan de orde stelde tijdens het avondprogramma voor bijna 100 4TU-alumni en gasten.

Innovatieadviseur Joannette Polo verwelkomde de aanwezigen namens de Nederlandse Ambassade. Ze vertelde over het Innovatie Attaché Netwerk en verwees daarbij naar de sterke reputatie van Nederlandse technische universiteiten in Frankrijk. Collega Innovatieadviseur Esther Hogenhout sprak vervolgens kort over het vorig jaar ondertekende Frans-Nederlandse Innovatiepact dat zich richt op het ontwikkelen van nieuwe synergiën tussen de twee landen op het gebied van digitalisering, sleuteltechnologieën en industriële duurzaamheid. Met alleen al meer dan 1000 alumni in de regio Parijs vormt het lokale 4TU-netwerk een unieke bron voor het verbinden van Nederland en Frankrijk.

Als een van de organisatoren van de 4TU ‘Hello Tomorrow’ Parijs missie, sprak Michiel Krake, adviseur Startup Acceleration bij Novel-T, ook enkele woorden. Michiel beschreef waar de deelnemende entrepreneurs mee bezig zijn tijdens hun bezoek aan de stad. Hij legde ook uit dat hun unieke ontwikkelingshorizon als ‘Deep Tech’-startups doorgaans meer dan 10 jaar lang is, waarbij geavanceerde technologieën betrokken zijn die gebaseerd zijn op substantiële wetenschappelijke of technische innovaties.

Joe Laufer van het UT Alumni Office sloot het eerste gedeelte van het programma af met een korte presentatie over het 4TU Alumni Netwerk dat dit jaar zijn 10-jarig jubileum viert. Joe benadrukte dat het, als een van de grootste technische netwerken in zijn soort ter wereld, van onschatbare waarde is voor zowel alumni als universiteiten.

Tijdens het panelinterview deelden Gulibusitan Abulizi (alumna UT), Wahid Awad (alumnus WUR), Remy Kusters (alumnus TU/e) en Mireia Leon (alumna TU Delft) details over hun carrièrepad, hun huidige werk en de ambities voor de toekomst in de opkomende ‘deep tech’- sectoren die verband houden met kwantumcomputing, precisie(gen) geneeskunde, kweekvlees en ruimteverkenning. De paneldiscussie benadrukte de enorme impact van de 4TU-universiteiten in de samenleving via alumni.

De aanwezigheid van een tiental 4TU-entrepreneurs zorgde ervoor dat lokale alumni nog meer kansen kregen om, vlak voor aanvang van de netwerkborrel, te horen over andere unieke innovaties, waaronder korte pitches van startups InsectSence en ReCarbn.

Vertegenwoordigers van de organiserende alumnibureaus; Anouk Dijkstal (TU Delft), Joe Laufer (UT), Mayke Oldenburg (TU/e) en Denise Spiekerman (WUR) spraken hun tevredenheid uit over de zeer succesvolle eerste bijeenkomst van het 4TU Alumni Netwerk in 2024. Later dit jaar zullen er ook evenementen plaatsvinden in Groot-Brittannië, de VS, Duitsland en Zwitserland.

Deelnemende 4TU-startups waren onder meer: CarbonX, ExCulture, FlowBeams, Flux Robotics, InsectSense, Nature’s Principles, Ore Energy, ReCarbn, Scope Biosciences, ScoutinScience, wearM.AI & XMEM

OVER 4TU.ALUMNI: het 4TU Alumni Netwerk van de Universiteit Twente, TU Delft, TU Eindhoven en Wageningen University & Research (WUR) lanceerde zijn activiteiten in 2014 en heeft momenteel communities in Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje, Zwitserland en de VS. Het doel van het samenbrengen van alumni is het creëren van waardevolle communities. Leden worden aangemoedigd om deze communities te gebruiken om zowel prestaties als informatie te delen en om gebruik te maken van elkaars expertise.

4TU-alumni  zijn werkzaam in een breed scala aan sectoren en zijn niet alleen verbonden aan de meest prestigieuze organisatie in hun vakgebied, maar in veel gevallen ook aan zelf gefinancierde startups. Sommigen van hun hebben hun studie misschien pas onlangs in Nederland afgerond, terwijl anderen al tien jaar of langer in een van de community landen woont. Dit netwerk vertegenwoordigt daarom een belangrijke bron van vaardigheden, contacten en advies.