UTAlumni NetwerkNieuwsAlumnus in de spotlight: Christian Versloot (BIT2019)

Alumnus in de spotlight: Christian Versloot (BIT2019)

Vind jij het ook zo vervelend dat je onderweg bent en je plotseling in een enorme regenbui terecht komt? En dat terwijl je voor je vertrek Buienalarm hebt bekeken? Dat gaat je in de toekomst mogelijk niet meer gebeuren want Christian (Business Information Technology alumnus) werkt – samen met UT-BIT studenten – aan een oplossing waardoor je op tijd gewaarschuwd wordt.

Christian Versloot

Onze apps spoelen de radarbeelden van nu vooruit in de tijd. Maar buien kunnen verdwijnen of ontstaan en nu dus nog niet te zien zijn. Zeker in de zomer kan dat betekenen dat je kijkt, geen bui op de radar ziet, weg fietst en dan alsnog met een nat pak aankomt op je bestemming. We zetten AI in om daar een oplossing voor te ontwikkelen. Samen met UT-studenten hebben we een eerste poging gedaan om dat soort buien aan te zien komen. Zo proberen we de weersverwachting continu te verbeteren.

Christian Versloot

Uiteraard houdt Christian zich als Weather Data Technologist bij Infoplaza (het bedrijf achter Weerplaza, Weeronline en Buienalarm) niet alleen bezig met dit thema, hij ontwierp en bouwde schaalbare cloudoplossingen voor observaties (IoT), machine learning (MLOps), APIs en high-performance computing. I'm Weather is zo'n nieuw product, waarvoor op de achtergrond dagelijks terabytes aan weerdata worden verwerkt.

Naast zijn werk bij Infoplaza is hij ook regelmatig op onze campus te vinden. Zo heeft hij onlangs een gastcollege aan Business Information Technology
masterstudenten gegeven. Hier heeft hij gesproken over hoe technologie en e-commerce hand in hand gaan met voorbeelden uit de weersector. Ook hebben studenten ervaren hoe AI-gebaseerde weersverwachtingen inmiddels geen onmogelijkheid meer zijn.

Meer weten over Christian? Check dan zijn LinkedIn Page of lees het interview (in het Engels) met hem van een tijdje geleden nog eens door.