UTAlumni NetwerkNieuwsUT Alumna Empowerment van patiënten

UT Alumna Empowerment van patiënten

Op 18 april, tijdens de Europese Dag van de Patiëntenrechten, staan we stil bij de impact van gezondheidszorgtechnologie op het welzijn van patiënten, mogelijk gemaakt door het werk van mensen zoals Merlijn Smits, een UT-alumna met dubbele master in Industrieel Ontwerpen en Filosofie van Wetenschap, Technologie en Samenleving; en expert in gezondheidszorgtechnologieën die ervaringen, waarden sterk beïnvloeden en daardoor ook het welzijn van patiënten.

In haar promotieonderzoek aan het Radboud Universitair Medisch Centrum leidde Merlijn meerdere onderzoeken naar de mediërende effecten van geavanceerde technologieën op het welzijn van patiënten, waaronder continue monitoring met draagbare apparaten, Virtual Reality-behandelingen voor chronische pijn en een geïntegreerd systeem voor gepersonaliseerde genezing voor patiëntenkamers in ziekenhuizen.

Merlijn deelt een verhaal voor de UT alumni gemeenschap (in het Engels) lees hier verder.

UT alumna kijkt naar iets
Merlijn Smits IDE'17 / PSTS'18

Technologieën in de gezondheidszorg hebben een grote invloed op de ervaringen, waarden en daarmee het welzijn van patiënten. Met haar achtergrond in industrieel ontwerpen en techniekfilosofie aan de Universiteit Twente, Enschede, is Merlijn Smits gefascineerd door de positieve effecten die technologieën kunnen hebben op het welzijn van patiënten; en streeft ze ernaar ontwerpers te begeleiden bij het beoordelen van technologieën en verantwoord ontwerpen.

Enkele maanden geleden is Merlijn Smits begonnen als Associate Lecturer in Human Centered Design bij de Saxion Industrial Design Research Group.

U kunt haar publicatie over Digital Well-being via deze link lezen.