[M] Explainable AI in de Zorg (Dutch)

Master Assignment

Explainable AI in de Zorg (Dutch)

Type: Master CS

Period: TBD

Student: (Unassigned)

If you are interested please contact :

Topicus Zorg en DigiDok hebben gezamenlijk een oplossing voor digitale consultvoering in de huisartsenzorg, genaamd Spreekuur.nl ontwikkeld. Spreekuur.nl ondersteunt het proces van triage (urgentie-bepaling), anamnese (voorgeschiedenis) en digitale consultvoering. Door het invullen van gevalideerde vragenlijsten wordt automatisch de urgentie van een klacht bepaald en de juiste gegevens uitgevraagd om de arts te ondersteunen in het daaropvolgend consult, middels chat of (alleen indien nodig) beeldbellen. Nu is het tijd voor de volgende stap: echte beslisondersteuning voor de arts.

Achtergrond

Met Spreekuur.nl beogen Topicus en DigiDok meer efficiënte te brengen in de huisartsenzorg. Begin 2022 wordt Spreekuur.nl gebruikt door 5 huisartsenposten, waarmee een bereik van ongeveer 3 miljoen patiënten is gerealiseerd.

Spreekuur.nl biedt diverse voordelen ten opzichte van de reguliere werkwijze op een huisartsenpost. Zo hoeven patiënten niet ellenlang in de telefonische wacht te staan, niet te wachten in de wachtkamer van de huisartsenpost en zijn ze door de vragenlijsten beter voorbereid voor het digitale consult.

Voor de zorgverlener biedt het ook voordelen: de informatie wordt gestructureerd uitgevraagd bij de patiënt en het systeem biedt middels chat-templates de mogelijkheid om efficiënt het gesprek met de patiënt te voeren. Daarnaast heeft de zorgverlener hiermee ook de mogelijkheid om thuis te werken.

 Opdracht

Een volgende stap in de ontwikkeling van Spreekuur.nl is beslisondersteuning voor de huisarts. Op dit moment biedt Spreekuur.nl hier basale functionaliteit in. In de huisartsenpraktijk worden consulten geregistreerd middels de SOEP-methodiek, wat staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan.

Het onderdeel subjectief wordt gevormd door dat wat vanuit de patiënt wordt aangegeven hoe deze het ervaart. Spreekuur.nl leidt op basis van de gegeven antwoorden in de vragenlijst een Subjectief af en presenteert deze aan de arts. Deze zogeheten S-regel kan met één klik worden overgenomen en indien gewenst nog worden bijgewerkt.

Nu deze basale stap is gemaakt smaakt dit naar meer. Het vraagt niets eens heel veel fantasie om te denken aan zaken als:

In dit alles is de adoptie van de functionaliteit erg belangrijk. Dat wordt bereikt door kwaliteit en minstens zo zeer ook door herleidbaarheid. Alleen door uitleg van de intelligentie van het systeem zal beslisondersteuning een kans maken om gebruikt te worden in het veld.

Startpunt

Voor deze opdracht hebben we als startpunt de data van meer dan 4.000 digitale consulten:

Spreekuur.nl is gebouwd op een samengestelde set van modules geschreven in Kotlin, Java, Scala en C# (met waar van toepassing een Angular-frontend). Een ultieme uitkomst van deze opdracht zou een (REST-gebaseerde) service kunnen zijn die op basis van een nieuwe vragenlijst beantwoording de gewenste beslisondersteuning kan leveren aan de zorgverlener. De wijze waarop invulling wordt gegeven aan deze service, alsmede de keuze in machine learning-technieken laten we graag als keus voor de uitvoerder.

Daarom: maak de stap met ons om op basis van uitlegbare kunstmatige intelligentie een volgende fase in te gaan met beslisondersteuning voor de huisarts!