Maandag 18 juli 2022
Rijzende ster: creatief, technisch en groen
Norbert: ‘Hoi Sterre! Wij hebben elkaar volgens mij nog niet eerder ontmoet. Maar je bent vast wel eens in de werkplaatsen geweest van de faculteit Engineering Technology.’
Sterre: ‘Klopt, ik heb daar een practicum gedaan.’
Norbert: ‘Ik ben verantwoordelijk voor die werkplaatsen. Ik doe de planning van de practica, zorg voor de roostering en dat er voldoende materiaal is. Daarnaast ben ik tutor bij projectgroepen. En jij?’
Sterre: ‘Ik ben masterstudent Interaction Technology. Hiervoor deed ik de bachelor Creative Technology. Een bacheloropleiding kiezen vond ik moeilijk. Ik ben heel technisch gericht, maar ben ook graag creatief bezig. Dat miste ik op veel universiteiten. Het was vaak te technisch, of te creatief. Creative Technology combineert die twee. Dat vind ik superleuk. En de campus van de UT is echt geweldig.’
Norbert: ‘Heb je naast Interaction Technology gekeken naar andere masters?’
Sterre: ‘Ja, naar Sustainable Energy Technology. Ik ben veel bezig met duurzaamheid en maak me zorgen over hoe we op dit moment met onze planeet omgaan. Toch was die master mij te weinig creatief en te theoretisch, ook al had mijn bachelor naar mijn smaak juist wat te weinig wiskunde en natuurkunde. Ik dacht: oké, dan verdiep ik me tijdens Interaction Technology zelf wel wat meer in de technische vakken.’
Norbert: ‘Ik zag op internet dat je veel met animaties werkt of hebt gewerkt. Doe je dat nog?’
Sterre: ‘Ja, ik vind animaties heel leuk om te doen, bijvoorbeeld voor Virtual Reality. Maar ik doe ook graag fysieke projecten. Ik denk aan een opdracht voor een supermarkt. We wilden kinderen leren hoe ze gezond kunnen eten en waar hun eten vandaan komt. Daarvoor maakten we een soort speurtocht door de winkel met fysieke dozen waar kinderen informatie kregen en mee konden spelen.’
Norbert: ‘Dus je vindt een maatschappelijk doel ook belangrijk.’
Sterre: ‘Ja, klopt! Ik heb bijvoorbeeld ook meegewerkt aan SpiroPlay. Dat is een app voor kinderen met astma. Die moeten regelmatig door een spirometer blazen om hun longfunctie te testen. Vervelend, want ze moeten hard blazen en het is saai. Dus hebben we er een spel van gemaakt met verschillende scenario’s die samen met kinderen zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld met een autootje dat start als kinderen inademen en gaat rijden als ze uitblazen. Ze moeten dan zorgen dat de auto over een finishlijn gaat.’
Norbert: ‘Gaaf. Je hebt al veel mooie dingen gedaan. Als je verder kijkt, waar wil je naartoe?’
Sterre: ‘Dat is een goede vraag, waar ik nog niet echt een antwoord op heb. Als ik maar impact kan maken. Creative Technologystudenten zijn op veel plekken nodig. We weten veel over user experience. En ondanks dat we bij veel onderwerpen niet heel ver de diepte in gaan, of misschien wel juist daarom, kunnen we goed de brug vormen tussen klanten en experts. We weten wat wel en niet kan en kunnen dat ook uitleggen.’
‘Voor mijn masterstage heb ik ook gekeken naar The Ocean Cleanup. Dat vind ik een geweldig initiatief. Ik houd ervan om dingen te maken, maar vind het ook leuk om dingen te regelen. In projecten neem ik graag initiatief. Dat zou ik bij The Ocean Cleanup ook willen doen.’
Norbert: ‘Daar heeft jouw impact dan niet direct te maken met je studie.’
Sterre: ‘Klopt. Op het gebied van duurzaamheid ben ik vooral bezig met hoe mijn manier van leven invloed heeft. Ik eet vegetarisch, vaak ook veganistisch, al vind ik dat wat moeilijker. En ik gebruik zo weinig mogelijk plastic. Wanneer ik iets koop, zoek ik uit welke materialen herbruikbaar zijn, en wat dus de beste optie is. Als we het hebben over werk, ik ben wel een tijdje betrokken geweest bij de Green Hub. Helaas is dat initiatief nog te weinig bekend onder medewerkers en studenten.’
Norbert: ‘Wat deed je daar precies?’
Sterre: ‘Verschillende dingen. Promotie rondom activiteiten. Projecten regelen en onderhouden. Of nieuwe projecten opzetten, zoals een opruimactie bij Kennispark, samen met studenten en medewerkers van de bedrijven daar, zodat zij elkaar meteen kunnen leren kennen. En de Green Hub heeft een moestuinproject op de campus. Daar heb ik zelf ook mijn moestuin.’
Norbert: ‘Leuk! Wat verbouw je?’
Sterre: ‘Ehm… bonen, prei, ui, rabarber, heel veel aardbeien. En nog wel wat andere dingen.’
Norbert: ‘Kun je dat allemaal wel kwijt als je gaat oogsten?’
Sterre: ‘Dat lukt wel, ja. Ik woon met zeven huisgenoten in een studentenhuis. Dan zeg ik: jongens, ik heb hier weer een boel courgettes; doe ermee wat je wilt.’
Norbert: ‘Praat je dan ook met ze, over waarom je dit doet en waarom je het belangrijk vindt?’
Sterre: ‘Jazeker, door mij zijn we meer vegetarisch gaan eten en is een huisgenoot ook vegetariër geworden. We praten er veel over en hebben soms felle discussies – wat ik heel leuk vind. Mijn huisgenoten denken daardoor meer na over de impact van ons eten op de planeet.’
Norbert: ‘Laatste vraag: heb jij nog advies aan toekomstige studenten?’
Sterre: ‘Vroeger was ik altijd het ijverige studentje dat altijd maar negens en tienen wilde halen. Maar dat hoeft helemaal niet. Het is ook heel leuk om eens om je heen te kijken. Naar studententeams, sportverenigingen of culturele verenigingen. Misschien niet het beste studieadvies… Maar toch ook weer wel. Zeker voor mensen die, net als ik, soms té perfectionistisch zijn. Ik had echt wel eens tegen mezelf mogen zeggen: joh, doe rustig aan, je kan het wel.’
Norbert: ‘Dank je wel, Sterre! Misschien komen we elkaar nog eens tegen in de werkplaats. Al zie ik vooral bachelorstudenten.’
Sterre: ‘Nou, door corona kon er weinig in mijn studententijd. Ik wil er eigenlijk nog wel wat meer uithalen, want die is zo voorbij. Dus wie weet!’