UTAlumni NetwerkNieuwsDeze maand in...

Deze maand in... 1997

Het huidige weer is een groot contrast met 1997, het jaar waarin de vijftiende editie van de Elfstedentocht plaatsvond. De elf jaar daarvoor was er geen Elfstedentocht meer geweest, en vooralsnog is dit de laatste tocht die heeft plaatsgevonden. Vroeger was schaatsen voor veel Friezen de enige manier in koude winters om een lange afstand af te leggen, omdat een paard niet voor iedereen betaalbaar was. In die tijd, 1749, werden er al weddenschappen afgesloten en succesvolle pogingen gedaan om op één dag alle Friese steden te bezoeken. In december 1909 werd de eerste Elfstedentocht wedstrijd georganiseerd. Sinds die tijd zijn er vijftien officiële tochten gehouden.

In 1997 werd Friesland overspoeld met miljoenen mensen. Ook een aantal studenten en medewerkers van de UT dacht: It giet oan! Één medewerker, Johnny Sanderink, die zelfs voor de derde keer meedeed. Met een gevoelstemperatuur van rond de –15 °C en een windkracht van 5 tot 6 hebben ze de ontberingen van de tocht doorstaan. Een alumnus (Jeroen Kiestra, WB '96) haalde het zelfs met bebloed gelaat, na enkele keren met het ijs in aanraking gekomen te zijn. Niettemin genoot hij van de tocht met volle teugen. Toch hielden sommige studenten en medewerkers het liever dichter bij huis, zoals tijdens de regelmatig georganiseerde Elfvijvertochten.