UTAlumni NetwerkNieuwsYoung Alumni Network Universiteit Twente

Young Alumni Network Universiteit Twente

De UT is sinds kort een netwerk rijker: het “Young Alumni Network”. Dit netwerk heeft als doel het verbinden van recent afgestudeerde UTers over het hele land. Onze universiteit is niet de eerste universiteit waar dit initiatief plaatsvindt, in Utrecht en Leiden zijn al succesvolle netwerken met jonge alumni.

Ik ben Ivo ten Brinck, dit jaar afgestudeerd als industrieel ontwerper. Op het moment geniet ik van de vrije tijd na mijn afstudeeropdracht en neem ik mijn kansen om mezelf te ontwikkelen. Ik maak 1/4e deel uit van het eerste bestuur van het Young Alumni Network, samen met Anke Renkens, Ugur Bagci en Pedro Bernardo Meyer. Ik denk dat ik bij uitstek een voorbeeld ben van iemand die profijt kan hebben bij een netwerk als dit. Via een netwerk van UT-alumni kan ik hopelijk contacten leggen om een mooie uitdaging als milieubewuste ontwerper te kunnen vinden.

Het Young Alumni Network is vooral in het leven geroepen om vers afgestudeerden verder te helpen in het zoeken naar een eerste baan of juist een springplank te zijn voor een nieuwe uitdaging voor iemand die al te lang op zijn plek zit bij zijn huidige werkgever. De manier waarop het bestuur dit ziet gebeuren is het samenbrengen van alumni op evenementen als lezingen en workshops.

Waarom moet er dan naast de alumnikringen en overkoepelende alumninetwerken nog een nieuw netwerk komen? Jonge afgestudeerden hebben een andere behoefte dan bijvoorbeeld gepensioneerde oud-UTers. Daarom heeft het YAN een (vrij op te vatten) leeftijdsgrens van 35 jaar. Het nieuwe netwerk zal evenementen aanbieden die relevant zijn voor jonge afgestudeerden. Denk daarbij aan een workshop “hoe koop ik mijn eerste huis”, of “hoe onderhandel ik voor de beste voorwaarden voor mijn (eerste) baan”. Deze evenementen zullen plaatsvinden op bijzondere locaties waar je zonder de kracht van een netwerk niet zomaar binnen zult komen. Aangezien we allemaal oud-studenten zijn, zal een evenement natuurlijk niet worden afgesloten zonder een goede borrel.

Op het moment is het bestuur druk bezig met het plannen van het kick-off event voor het YAN, waarvoor we een heel erg gave en toepasselijke locatie op het oog hebben. We hopen jullie bij het eerste event (en uiteraard bij de volgende) in grote getalen te ontmoeten! Naast de evenementen die we zelf organiseren willen we graag het UT-netwerk nog wat uitbreiden door jullie ook kennis te geven van evenementen van andere alumniverenigingen en kringen van de UT en daarbuiten.

Voor het nieuwe jaar is het YAN UTwente op zoek naar een viertal enthousiaste nieuwe bestuurders om dit initiatief verder te brengen. Nieuwe bestuurders zullen één tot twee jaar onderdeel zijn van het YAN. Bij voorkeur met werkervaring, onder de 35 jaar, met een UT BSc of MSc diploma op zak. Bestuurservaring op de UT is een pre, maar geen vereiste.

Heb jij interesse om onderdeel te worden van het bestuur, heb je tips voor een volgend evenement, of wil je meer informatie over de geplande evenementen? Kijk dan of onze website: www.utwente.nl/young-alumni  of neem contact op met Joe Laufer, UT relatiemanager alumni (j.laufer@utwente.nl)