FAQ

Staat jouw vraag niet in de FAQ?

Algemeen

  • Hoe kom ik aan een verklaring van mijn diploma?

    Heb je een verklaring nodig van je aan de Universiteit Twente, behaalde diploma of cijferlijsten, voor bijvoorbeeld je nieuwe (buitenlandse) werkgever? Stuur dan een bericht naar de studentservices@utwente.nl (Student Services) van de UT met verzoek.

  • Hoe kan ik mijn adres en privacy settings aanpassen?

    Jouw adres en privacy settings aanpassen kan via een online formulier

ALumniportal

  • De weergave van de portal klopt volgens mij niet. Waar ligt dat aan?

    De alumniportal is webbased, je browser kan dus invloed hebben op de weergave. Met IE6, IE7, Monzilla Firefox en Safari zou de portal moeten werken. Andere browsers zoals Opera worden niet ondersteund. Tevens kun je problemen ondervinden bij het gebruik van een tablet.

  • Waar kan ik uitloggen?

    Als u de applicatie afsluit, logt u automatisch uit. U kunt daar echter ook de optie “Uitloggen” voor gebruiken in het startmenu linksboven:

  • Hoe richt ik mijn portal zelf in?

    We hebben ons best gedaan om uw een portal te bieden waarmee u in één oogopslag de mogelijkheid heeft zoveel mogelijk potentieel relevante informatie tot u te nemen. Alle informatie is weergegeven in de zogenaamde portlets, die u zelf aan en uit kunt zetten. Het uitzetten kan via het kruisje rechtsbovenaan de portlet. U kunt deze via het “Portal” menu en de “Portlets” optie weer aanzetten (de aangevinkte omschrijvingen zijn de portlets die op de hoofdpagina worden weergegeven).

    U kunt er ook voor kiezen om de portlets in 2, 3 (standaard) of 4 kolommen weer te geven. Kies daarvoor in het “Portal” menu de optie “Kies aantal kolommen”.

    Met de applicatie “Feed Reader”, toegankelijk via het startmenu linksboven (het haasje), kunt u zelf portlets toevoegen aan uw hoofdpagina.

  • Bij het overzetten van mijn gegevens van de oude naar de nieuwe portal lijken er gegevens verdwenen uit mijn contactboek. Waar zijn deze gebleven?

    De adressen van de contacten in uw contactboek uit de oude portal staan na de overgang naar de nieuwe portal in het "aantekeningen" veld van het betreffende contact. De reden hiervoor is dat de oude portal een adres niet in losse onderdelen (staat, huisnummer, postcode etc.) opsloeg, maar als geheel. Omdat de nieuwe portal, op basis van feedback van alumni, de mogelijkheid biedt om contacten te exporteren (als vCard) is deze opslagmethode aangepast.

    Helaas was er daardoor geen andere optie dan de adressen van de contacten tijdens de import in de nieuwe portal in een ander veld, het “aantekeningen” veld, op te slaan. Er is dus geen data verloren gegaan, maar de data staat op een andere plek.

  • Waar kan ik mijn bestanden vinden?

    Uw bestanden kunt u vinden met de applicatie “Bestandbeheer”, welke op te starten is via het startmenu linksboven in de portal:

AlumnusMAIL

  • Wat kan ik met mijn alumni-account?

    Je alumnusaccount geeft toegang tot de Alumniportal en is tevens je login voor je alumnus-email-account. In de Alumniportal kun je naast je e-mail, ook gebruik maken van een contactenboek, onze netwerktool en je gegevens wijzigen. 

  • Hoe log ik in?

    Inloggen in je e-mail kan via de Alumniportal.

  • Ik ben mijn gebruikersnaam/wachtwoord kwijt. Wat kan ik doen?

    Aanvragen van inloggegevens kan via het formulier voor Inlogggevens onder Update mijn Gegevens. Wil je alleen je wachtwoord wijzigingen, dan kun je dit doen door in te loggen in de portal en naar je instellingen te gaan.

  • Ik heb 100 dagen na mijn afstuderen nog geen informatie gekregen over mijn alumnus-account.

    Als je na 100 dagen nog geen bericht hebt ontvangen met daarin informatie over je alumnusaccount, dan kun je dit alsnog aanvragen door het invullen van het formulier Aanmelden als Alumnus.

  • Hoe stel ik de afwezigheidsassistent in?

    Als u het e-mail programma opstart kunt u in het "E-mail" menu kiezen voor de optie "Accounts":

    In het scherm dat dan verschijnt kunt u op het tabblad "Binnenkomende e-mail" een afwezigheidsmelding invoeren:

  • Hoe pas ik mijn forwardinstellingen aan?

    Je kunt je alumnus e-mailadres laten doorsturen naar een ander e-mailadres. Dit kunt u hier buiten de portal aanvragen. Ook kan je deze optie beheren in de portal. Ga in de portal naar “Mijn Profiel” en vul dan je forward e-mail adres in onder het kopje “Mijn voorkeuren”. Klik vervolgens op “Opslaan” om deze gegevens op te slaan.

  • Hoe pas ik mijn afzendernaam aan?

    Je kunt je afzendernaam zelf instellen door in het e-mailprogramma in het menu te kiezen voor de optie "accounts". Op het tabblad "uitgaande e-mail" kun je dan je afzendernaam instellen.

  • Hoe stel ik mijn handtekening in?

    Je kunt de tekst die onderaan al je uitgaande mail staat instellen door in het e-mailprogramma in het menu te kiezen voor "accounts". In het tabblad "uitgaande e-mail" kun je vervolgens een afzendernaam instellen. Tevens kun je ervoor kiezen om aan elke uitgaande mail een visitekaartje (vCard) toe te voegen.

  • Hoe kan ik meerdere mails tegelijk selecteren en/of verwijderen?

    In de email applicatie kunt u op verschillende manieren één of meerdere e-mails selecteren:

    • Via het 'Bewerken' menu kiezen voor de optie 'Alles selecteren'
    • Via het contextmenu (het "rechter muisknop menu" in de lijst met e-mails) kiezen voor de optie 'Alles selecteren'
    • Met de linker muisknop een e-mail selecteren en daarna de SHIFT knop ingedrukt houden en een andere e-mail selecteren met de linker muisknop. Alle tussenliggende e-mails worden dan automatisch geselecteerd
    • Met de linker muisknop een e-mail selecteren en daarna de CTRL knop ingedrukt houden en andere e-mails selecteren. Alle aangeklikte e-mails zullen geselecteerd worden.

    Alleen in het geval u één mail selecteert, wordt deze geopend.

    Alle geselecteerde e-mails kunt u daarna verwijderen via:

    • De 'Verwijderen' knop met het prullenbak pictogram
    • De 'Verwijderen' optie in het bewerken menu
    • Het oppakken en verslepen van de e-mails naar de prullenbak (Trash map)
    • Het via de optie 'Verplaatsen' in het 'Bewerken' menu verplaatsen van de e-mails naar de prullenbak.
  • Ik heb veel last van spam, wat kan ik hier tegen doen?

    De Universiteit Twente heeft op haar centrale e-mail services, waar ook uw alumnus e-mail op afgehandeld wordt, vele anti-spam maatregelen genomen. Helaas verzinnen spammers keer op keer nieuwe dingen.

    U kunt echter wel zelf instellen hoe streng u uw spamfilter wilt laten controleren. Klik in de portal linksboven op het startmenu, te herkennen aan het pictogram van het rennende haasje, en kies voor de optie "Persoonlijke gegevens". U kunt u op het laatste tabblad "Voorkeuren" aangeven hoe streng de anti-spam maatregelen in uw portal doorgevoerd moeten worden.

  • Hoe vind ik bekenden van vroeger terug?

    Op de startpagina van de portal is een zoekvenster aanwezig. Als je deze ooit hebt uitgezet, is het mogelijk deze "portlet" weer terug te zetten door in het "Portal"-menu te kiezen voor "Portlets" en daarna de optie "Zoeken" aan te vinken. Als je in het zoekvenster vervolgens een zoekterm invult, wordt de gehele alumniportal doorzocht. 

    Je kunt er ook voor kiezen om per applicatie te zoeken, welke toegankelijk zijn via de zoekfunctie in de knoppenbalk. Ook kun je via je contactenboek zoeken door op “Nieuw contact” te klikken. Via deze functie kun je ook zoeken onder studenten en medewerkers van de UT.

    Je kunt natuurlijk ook de applicatie “Alumninetwerk” doorkijken. Als je deze applicatie opstart, wordt deze geopend met jezelf in het midden. Je kunt de applicatie ook opstarten vanuit de zoekresultaten uit de zoekportlet of via de portlet “Veranderingen in uw netwerk”. In die gevallen wordt de applicatie opgestart met de door jou gevonden alumnus in het midden en kun je van daaruit het gehele alumninetwerk doorzoeken. Bij het doorklikken kun je ook de “Filter” optie gebruiken om het aantal resultaten te verkleinen.