Herinschrijven

Wil je komend studiejaar verder studeren? Bijvoorbeeld het tweede jaar van je bachelor of master?

Dan moet jij je herinschrijven.

Hoe kan ik me herinschrijven?

Het volgende stappenplan leidt je door het proces van herinschrijving heen.

• 1. Studielink

Ga naar Studielink en log in.

• 2. Regel jouw herinschrijving

Klik in Studielink op ‘regel je herinschrijving'. Jouw opleiding staat aan de linkerkant. Klik op de knop 'regel je herinschrijving' en selecteer 'ja, ik wil me herinschrijven’. Klik vervolgens op 'ik bevestig mijn keuze’ en beantwoord de instellingsvragen. Klik dan op 'bevestigen'.

• 3. Check de voortgang

Nu wordt jouw verzoek verwerkt. Je kan de voortgang volgen via het Studielink dashbord.

• 4. Collegegeld

Je ontvangt bericht over de hoogte van jouw collegegeld. Hier kan wat tijd overheen gaan. Bevestig je digitale machtiging en betaal het collegegeld.

• 5. Check de status

Check de status van jouw herinschrijving in Studielink. Zodra deze staat op 'ingeschreven', is jouw herinschrijving compleet.

Zorg ervoor dat jouw e-mailadres in Studielink klopt. Updates over jouw inschrijving worden naar dat e-mailadres verzonden.

Overstappen andere studie

OVERSTAPPEN BINNEN DE UT

Als je in de loop van het studiejaar besluit om binnen de Universiteit Twente te veranderen van studie of je gaat er een tweede studie bij doen, dan kun je dit aangeven via het formulier ‘Verzoek inschrijving tweede opleiding aan de Universiteit Twente’. Lever het originele formulier in aan de balie van de Student Services.

OVERSTAPPEN BUITEN DE UT

Als je in de loop van het studiejaar besluit om over te stappen naar het hbo of naar een andere universiteit, kun je bij de balie Student Services een “Bewijs Betaald Collegegeld” aanvragen. Student Services stuurt dit digitaal op naar de andere onderwijsinstelling, je hoeft aan de andere onderwijsinstelling niet opnieuw collegegeld te betalen. De inschrijving aan de Universiteit Twente blijft in dat geval tot het einde van het studiejaar van kracht.

Veelgestelde vragen (FAQ)

• Hoe kan ik mij in Studielink inschrijven voor een master als ik vóór 1 februari een bachelor heb afgerond?

Ben je voor 1 februari afgestudeerd van je bachelor en wil je per 1 februari starten met een masteropleiding, doe dan in Studielink een verzoek tot inschrijving voor de betreffende master en regel indien nodig de betaling van je collegegeld. Hiermee is jouw aanmelding compleet, je hoeft geen documenten te uploaden in Osiris.

Nadat je officieel bent afgestudeerd van je bachelor, regelt Student Affairs & Services de inschrijving voor je master.

• Als ik mijn bachelor heb afgerond en me wil inschrijven voor een master, geldt dit dan als een studiewissel?

Ja, dit wordt aangemerkt als een studiewissel. Voor de betreffende master moet je in Studielink een verzoek tot wijziging van inschrijving doen. Controleer ook of de betaling van je collegegeld in orde is.

• Ik ben een masterstudent en ik wil van opleiding wisselen. Wat moet ik doen?

Als je overstapt van masteropleiding A naar masteropleiding B, klik je in Studielink op 'nieuwe inschrijving toevoegen’ om je in te schrijven voor masteropleiding B. Controleer ook of de betaling van je collegegeld in orde is.

• Wisselen van opleiding of inschrijven voor extra opleiding binnen de UT

Het is in Studielink alleen mogelijk om je voor een bachelor in september in te schrijven en voor een master in september of februari. Het kan voorkomen dat je wilt overstappen naar een andere opleiding binnen de UT, of een double degree wilt volgen. Wachten op het volgende instroommoment is hierbij niet altijd handig. Het is bij de UT mogelijk om van opleiding te wisselen, of je in te schrijven voor een extra opleiding, vanaf de eerste van elke maand nadat je een verzoek hebt ingediend.

Let op: jouw studieadviseur moet op de hoogte zijn van je wens om over te stappen of je in te schrijven voor een aanvullende opleiding. De studieadviseur dient toestemming te geven.

Gebruik het ‘Enrolment request for a second programme at the University of Twente’-formulier voor overstap van opleiding of inschrijving voor aanvullende opleidingen binnen de universiteit. Dit formulier kan vervolgens verstuurd worden naar Student Services. Gebruik voor een verzoek per 1 februari Studielink.