HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenFaculteit ITC van Universiteit Twente bekroond tot BNA Beste Gebouw van het Jaar 2024

De vakjury van de BNA Beste Gebouw van het jaar-verkiezing heeft de Faculteit ITC van de Universiteit Twente uitgeroepen tot Beste Gebouw van het Jaar 2024. Deze prestigieuze prijs benadrukt de waarde van architectonisch ontwerp voor de samenleving. Het winnende project combineert indrukwekkende transformatie en duurzaamheid. Publieksfavoriet is Van Gogh Village in Nuenen. De prijs is een initiatief van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus, BNA.

Algemene Inzichten van de Jury

De jury onder leiding van Marcia Luyten ziet bouwen als meer dan alleen een gebouw ontwerpen en opleveren. Gebouwen vormen straten, buurten en gemeenschappen. Ze spelen een cruciale rol in de transitie naar een circulaire economie. Dit jaar werd gekozen uit 96 inzendingen. De projecten varieerden van woongebouwen en natuurpaviljoens tot musea en onderwijsgebouwen. De nadruk lag op renovatie en transformatie. Deze projecten tonen aan dat renovatie zowel financieel als maatschappelijk lonend kan zijn. De jury van de BNA Beste Gebouw van het Jaar 2024 bestaat uit vooraanstaande architecten, opdrachtgevers en een politiek afgevaardigde.

De Faculteit ITC – Een Innovatief en Duurzaam Ontwerp

De Faculteit ITC, ontworpen door Civic Architects & VDNDP, Studio Groen+Schild en DS Landschapsarchitecten, bevindt zich in een voormalig laboratorium op de campus van de TU Twente. Het gebouw, oorspronkelijk brutalistisch, is getransformeerd tot een open en licht ‘leerlandschap’. Vier atria, gevuld met bomen, planten en een waterpartij, brengen licht en lucht in het gebouw. Nieuwe eikenhouten wanden en bamboevloeren geven het interieur warmte.

De jury prijst de architecten voor hun scherpe ingrepen. Zij hebben het gebouw omgevormd van een functioneel laboratorium naar een inspirerende onderwijsruimte. De unieke afmetingen van het gebouw zijn omgezet in een pluspunt en de installatietechniek is vernuftig weggewerkt in de vloeren. Door toepassing van warmteterugwinning en zonnepanelen werkt het gebouw energiezuinig. De inrichting met beplanting zorgt voor een aantrekkelijk binnenklimaat en sfeer. Het resultaat is een duurzame, flexibele en toekomstbestendige ruimte. Hier voelen studenten en onderzoekers zich thuis en worden zij gestimuleerd tot interactie en samenwerking.

De Relevantie van Architectuur voor de Samenleving

Dit winnende project benadrukt de belangrijke rol van architecten bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Door bestaande structuren te transformeren en te werken met hergebruikte en hernieuwbare materialen, dragen architecten bij aan duurzame en leefbare steden. De Faculteit ITC is een uitstekend voorbeeld van hoe architectuur kan bijdragen aan functionele, esthetische en ecologische doelen. De BNA nodigt architecten en de samenleving uit om deze inspirerende transformatie te omarmen. We moedigen iedereen aan om na te denken over hoe architectuur kan bijdragen aan een betere toekomst.

Lees ook het hele juryrapport op de website van BNA.
Bron: BNA