HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenSolar Boat Twente onthult nieuwe boot op zonne-energie tijdens de Boat Reveal 2024.

Solar Boat Twente, het studententeam van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, onthult op dinsdag 23 april de nieuwe zonneboot. De Boat Reveal 2024 vindt om 15:30 plaats in het Wilminktheater Muziekcentrum te Enschede.

Nieuwe romp

Na maanden van geheimhouding en intensief werk, zijn de eerste testen met de nieuwe zonneboot succesvol afgerond. Het team, bestaande uit 17 gemotiveerde studenten, heeft hard gewerkt aan de ontwikkeling van deze boot. De boot heeft een nieuw ontwerp en is aangedreven door zonne-energie. Met de boot inspireert het team de maritieme sector om te verduurzamen.

Een van de meest opvallende kenmerken van de nieuwe boot is de herontworpen romp. De romp heeft een andere vorm gekregen om gewicht te besparen, terwijl dezelfde hoeveelheid zonnepanelen gebruikt kan worden. Deze innovatieve aanpassingen verbeteren de prestaties van de boot. Hiermee kunnen we nog meer concurreren tijdens de races.

Belangrijke mijlpaal

Het einddoel is een podiumplaats behalen tijdens de Monaco Energy Boat Challenge. Dit is een internationale wedstrijd waarbij teams grenzen verleggen met duurzame innovaties op het water. Maar voordat dit doel bereikt wordt, moeten er vele testen uitgevoerd worden om de boot stabiel te laten vliegen. De ontworpen boot heeft namelijk draagvleugels onder de boot. Met genoeg snelheid komt de boot uit het water en vaart ze op deze vleugels. Hierdoor wordt de weerstand verminderd en kan er nog sneller worden gevaren.

“Ik ben ontzettend trots op wat we tot nu toe hebben bereikt," zegt Vera Ottens, teammanager van Solar Boat Twente. "De onthulling van de nieuwe boot tijdens de Boat Reveal is een mijlpaal voor ons team en markeert het begin van een nieuwe periode in de geschiedenis van Solar Boat Twente. We zijn klaar om de uitdagingen aan te gaan en te strijden in de komende races.”

Openbaar evenement

Voor geïnteresseerden is het evenement vrij te bezoeken in het Wilminktheater Muziekcentrum in Enschede. Kaartjes voor dit evenement en meer informatie kan op de website solarboattwente.nl gevonden worden.