HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenNieuwsupdate over internationalisering in het hoger onderwijs in Nederland

Nieuwsupdate over internationalisering in het hoger onderwijs in Nederland

Zoals je ongetwijfeld meekrijgt, is er momenteel volop politieke discussie over internationalisering in het hoger onderwijs. Hoewel we nog niet precies weten waar deze discussie toe leidt, weten we wel dat de uitkomsten relevant zijn voor ons als Universiteit Twente. We zijn immers een universiteit met een grote internationale gemeenschap en we maken deel uit van een wereldwijde gemeenschap. We houden je graag op de hoogte van de ontwikkelingen en hebben een speciale Topic-pagina op de Service Portal op gezet om alle relevante informatie te bundelen.

WAARDERING VOOR ONZE INTERNATIONALE GEMEENSCHAP

In de discussie wordt kritisch gesproken over internationalisering bij hogescholen en universiteiten. We willen benadrukken dat we op de UT zeer gesteld zijn op onze internationale studenten én medewerkers en dat wij ze ook in de toekomst van harte welkom blijven heten, zoals we altijd gedaan hebben. Dat doen we vanuit de overtuiging dat internationalisering bijdraagt aan een diverse en getalenteerde gemeenschap, en vanuit de meerwaarde van internationaal talent voor de arbeidsmarktbehoefte, regionaal en nationaal.

POLITIEKE DISCUSSIE

Eind april heeft Minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, met daarin wat er volgens hem zou moeten gebeuren op het gebied van internationalisering van het hoger onderwijs. In de brief zitten een aantal concrete suggesties maar ook een aantal vraagstukken die verdere uitwerking vragen. In ons nieuwsbericht van april lees je meer over die brief.

Als UT zijn we intensief in gesprek met de minister, zijn ambtenaren en ook met andere universiteiten. We werken en denken zo mee aan het scherp krijgen van passende oplossingen, zoals effectieve wettelijke instrumenten. Ook intern zitten we niet stil, en denken we na over wat de mogelijke gevolgen zijn en hoe we daar adequaat mee om kunnen gaan.

Op 15 juni is waarschijnlijk het eerstvolgende belangrijke moment: dan staat een belangrijk debat in de Tweede Kamer hierover gepland, en wordt de hiervoor genoemde brief besproken.

BLIJF OP DE HOOGTE

Mochten er in de komende periode updates zijn over dit thema, dan vind je deze terug op de serviceportal en onze social media. Ook hebben we de informatie op een Topic-pagina over dit thema gebundeld. Op deze pagina vind je een handige Q&A die antwoord geeft op de meest gestelde vragen.

Mocht je vragen of zorgen hebben over dit onderwerp: blijf niet met je gevoel zitten, maar praat er over met anderen. Dat kan met bijvoorbeeld je collega’s, met medestudenten, maar je kan er ook mee terecht bij je leidinggevende of studieadviseur.