JvdE

Perspectives 3: Groei in studentenaantallen

De derde editie van Perspectives ging over het aantal studenten op de UT en de groei-ambities. Tijdens de lunchpauze gaven diverse aanwezigen hun visie op deze groei en de aantrekkelijkheid van de regio Twente. Zowel docenten als studenten gingen in gesprek. Conclusie was dat er veel inzichten zijn en groei ondersteund dient te worden door capaciteit van personeel en faciliteiten.

Pieter Boerman, directeur Pre-U en student Akin Akinyoade waren de gespreksleiders. Het studentenpanel bestond uit: Tim Achterkamp (UReka-lid) en Oliver Davies (voorzitter van studentenvereniging Inter-Actief) en tevens drie tafelgasten. Sissi de Beer, programmadirecteur technische natuurkunde, Wieteke de Kogel, docent Manufacturing en Victor-Jan Leurs, directeur Twente Board.

Aanwezigen konden reageren op diverse stellingen. Als we richting de 20.000 studenten gaan, wat is dan het hardste nodig? Veel alumni verlaten Twente na de studie: moet de focus liggen op kwaliteit of kwantiteit? Hoe houden we studenten en medewerkers hier in Twente?

Oplossingen liggen volgens de aanwezigen vooral in de groei van de staf en de faciliteiten aantrekkelijk houden. Maar ook de regio Twente promoten inclusief de arbeidsmarkt hier.

Collegevoorzitter Vinod Subramaniam sloot de bijeenkomst af. Groei op zich noemde hij geen doel; het moet wel passen bij de faciliteiten en personeelscapaciteit. Verder vergeleek hij het groeiaantal van 20.000 studenten met de UvA, de Hogeschool van Amsterdam en Saxion. Subramaniam vindt 20.000 studenten geen enorm aantal, zolang we maar samen blijven werken om die groei in goede banen te leiden.

Terugkijken? Dat kan hier. Voertaal: Engels.