HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenUT-opleiding Creative Technology nu ook bij VU Amsterdam

UT-opleiding Creative Technology nu ook bij VU Amsterdam

Een technische universitaire studie waar design en techniek samenkomen en waar je als vwo’er ook terecht kunt zonder technisch profiel. Vanaf collegejaar 2023-2024 is het mogelijk aan de VU Amsterdam. Deze week werd de technische studie officieel toegevoegd aan het landelijk aanbod hoger onderwijs. Het bachelorprogramma Creative Technology van de Universiteit Twente wordt dan onder de Twentse vlag aangeboden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Vrije Universiteit (VU) Amsterdam en de Universiteit Twente (UT) trekken sinds 2019 samen op om technische universitaire studies in de Randstad op de kaart te zetten en een oplossing te bieden voor het structurele tekort aan technische professionals. Door technische academisch onderwijs ook in deze regio aan te bieden hopen de VU en UT meer vwo’ers enthousiast te maken voor de techniek. “In de regio’s met een technische universiteit kiezen bijna twee keer zoveel van de vwo’ers dan vwo’ers in de regio Amsterdam voor een technische bacheloropleiding. Daarmee blijft veel technisch talent onbenut”, aldus collegevoorzitter van de VU Mirjam van Praag. Met de veelzijdige bachelor Creative Technology hopen de universiteiten daar verandering in te brengen. Zo blijkt de bachelor Creative Technology in Twente ook veel vrouwelijke studenten aan te spreken. Daarnaast is de bachelor ook toegankelijk voor vwo’ers zonder een technisch profiel. Met een diploma Creative Technology kunnen studenten bovendien doorstromen naar een technische master. “Ook met een minder technisch profiel kun je ingenieur worden, dankzij een zorgvuldig opbouwprogramma. Doordat we alle profielen toelaten krijg je een interessante mix aan studenten wat doorgaans veel mooie nieuwe inzichten oplevert”, zegt Alma Schaafstal, opleidingsdirecteur Creative Technology.

Van Praag is enthousiast over de nieuwe aanwinst die aan de samenwerking met Twente wordt toegevoegd. “De opleiding is echt the best of both worlds van de VU en UT. Een technische universitaire studie waar design en technische oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen van nu samenkomen.” Sinds 2010 wordt het bachelorprogramma aangeboden aan de UT. Het unieke multidisciplinaire karakter van de opleiding en de internationale leeromgeving waarin interculturele, creatieve, technische en professionele vaardigheden worden ontwikkeld, leverde eerder de prestigieuze ECA Certificate for Quality in Internationalisation op. Opleidingsdirecteur Schaafstal: “We zijn enorm trots dat we dit nu ook in Amsterdam kunnen aanbieden. Hoewel alle studenten uiteindelijk hetzelfde diploma krijgen, gaan de beide vestigingen wel net hun eigen kleur meegeven aan het programma. In Amsterdam zal dat meer gaan om de inbreng van de geesteswetenschappen, in Twente drukt de inbedding in de technische omgeving haar stempel op het programma.”

Beiden universiteiten hebben al aangegeven de samenwerking in de toekomst verder te willen uitbouwen. In juni zullen de eerste vruchten worden geplukt van de samenwerking met de eerste lichting studenten die afstudeert aan de UT-bacheloropleiding aan de VU: Mechanical Engineering.

Meer informatie

Meer informatie over de ambities en de betrokkenen in de onderwijs- en onderzoeksactiviteiten is te vinden op www.vu-utwente.nl.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)