HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenDrie toekenningen voor UT uit het Comeniusprogramma

Drie toekenningen voor UT uit het Comeniusprogramma

Drie UT-wetenschappers hebben een beurs ontvangen uit het Comeniusprogramma. Het programma draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. Dit komt direct ten goede aan studenten en geeft onderwijsprofessionals de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in hun carrière.  Binnen het programma zijn er drie verschillende beurzen: de Teaching Fellow-, Senior Fellow- en Leadership Fellowbeurs. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen.

Senior fellows

dr. ir. J.R. (Jan) Buitenweg
Flexibiliteit en Regie door samenwerking in de UTCI! – Realisatie en best-practice implementatie van een competentie gebaseerde online werkplaats voor individuele studiepaden en curriculumontwikkeling

De regie over het studiepad van studenten ligt veelal bij de opleiding. Tegelijk willen we dat studenten verantwoordelijkheid nemen voor de richting van hun eigen ontwikkeling. De University of Twente Curriculum Inventory (UTCI) is een competentie gebaseerde curriculum tool. Hierin kunnen studenten vanuit hun eigen ontwikkeldoelen en visie op hun toekomstige rol in de maatschappij gericht regie nemen over de inrichting van hun opleiding. Opleidingen kunnen met een flexibel opleidingsaanbod inspelen op de toenemende diversiteit aan kenmerken en behoeften van studenten. In dit project wordt de UTCI als online omgeving gerealiseerd en gaan studenten en opleidingen ermee aan de slag.

Dr. ir. K. (Klaasjan) Visscher
Scaffolding Transdisciplinary Learning in Responsible Challenge-based Education

Grote maatschappelijke vraagstukken zijn niet te vangen binnen één vakgebied. Ook is het niet aan wetenschappers alleen om oplossingen te bedenken. Daarom is het belangrijk dat studenten leren samenwerken met studenten uit andere disciplines en verschillende partijen uit de samenleving. Het is cruciaal dat zij transdisciplinair en op een verantwoordelijke manier oplossingen leren zoeken voor maatschappelijke uitdagingen. Maar hoe leer je dat en hoe kunnen docenten daarbij helpen? Dit project ontwikkelt en test een toolbox met gereedschappen waarmee docenten ondersteuning kunnen bieden aan studenten en praktijkmensen om transdisciplinair te leren werken en vorm te geven aan een verantwoordelijke toekomst.

TEACHING FELLOW

dr. X.G.L.V. (Xavier) Pouwels
Towards Open Science within Health Care Technology and Management Education

Onderzoeksresultaten worden in toenemende mate bekritiseerd omdat ze niet reproduceerbaar zijn en omdat ze vaak niet beschikbaar zijn in het publieke domein. Dit kan het vertrouwen in de wetenschap en de relatie tussen wetenschap en maatschappij negatief beïnvloeden. Dit project is bedoeld om studenten te voorzien van de nodige kennis en vaardigheden om deze problemen aan te pakken door hen kennis te laten maken met Open Science principes en praktijken. Open Science wil onderzoekspraktijken en resultaten tot het publieke domein openen, inclusieve en reproduceerbare wetenschap bevorderen, en de algemene bevolking intensiever bij onderzoek betrekken.