HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenMaster-insert 'Shaping Responsible Futures' genomineerd voor Nederlandse Hogeronderwijspremie

De Master-insert 'Shaping Responsible Futures' van de Universiteit Twente is genomineerd voor de Nederlandse Hogeronderwijspremie. Het studieprogramma, waarin masterstudenten buiten hun reguliere opleiding een verdiepend programma in transdisciplinair werken volgen. Steeds staat er een actueel en complex maatschappelijk relevant vraagstuk centraal. De master-insert is een initiatief van het DesignLab van de Universiteit Twente.

Studenten die de master-insert volgen, stoppen tijdelijk hun reguliere masterstudie om in een diverse samenstelling van studenten van verschillende opleidingen hun kennis en vaardigheden op het gebied van trandisciplinair werken te vergroten. In zes maanden tijd passeren verschillende thema's de revue, zoals transdisciplinary ways of working, high-level critical & conceptual thinking, participatory & creative problem solving en future scenario building.

Nederlandse Hogeronderwijspremie

De Nederlandse Hogeronderwijspremie is een erkenning voor vernieuwing van het onderwijs op universiteiten en hogescholen en is ook bedoeld als belangrijk teken van waardering voor onderwijsteams die een topprestatie leveren. Daarnaast is het een stimulans voor docenten om te blijven werken aan onderwijsinnovatie en kennisdeling. De Nederlandse Hoger Onderwijspremies werden vorig jaar voor het eerst uitgereikt. ‘Ik vind het belangrijk om deze topprestaties van docenten uit te lichten’, zegt minister Dijkgraaf. ‘Innovatie en samenwerking zijn in het onderwijs net zo belangrijk als in het onderzoek. Dat wil ik met deze premie dan ook waarderen en stimuleren.’

Bij de Nederlandse Hoger Onderwijspremie is er in totaal jaarlijks € 5 miljoen te verdelen, verdeeld over 3 onderwijsteams van hogescholen en 3 onderwijsteams van universiteiten. De 6 genomineerde teams ontvangen € 1,2 miljoen, € 800.000 of € 500.000. Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs. Op donderdag 12 mei worden de Nederlandse Hogeronderwijspremies uitgereikt.

Op de website van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vind je meer informatie over alle genomineerden.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)