HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenRisk & Resilience Festival presenteert nieuwe samenwerking tussen VU en UT

Risk & Resilience Festival presenteert nieuwe samenwerking tussen VU en UT 4 november live on campus

Tijdens het Risk & Resilience Festival op 4 november wordt een nieuwe samenwerking tussen de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente toegelicht, getiteld: Creating secure societies: resilience in action’.

Deze samenwerking wordt tijdens het risico-event gepresenteerd in een keynote en zal openen met een virtuele introductie van de Creating Secure Societies samenwerking door initiatiefnemers Karen van Oudenhoven-van der Zee (decaan Faculteit Sociale Wetenschappen, VU) en Theo Toonen (decaan faculteit Gedragsmanagement en Sociale Wetenschappen, Universiteit Twente). Na de opening is er een rondetafelgesprek over uiteenlopende veiligheidscrises met o.a. Bas Boïng (Nationale Politie, UT), Jacquelien van Stekelenburg (hoogleraar Sociale Verandering & Conflict, VU) en wetenschapper Peter de Vries (assistant professor Psychology of Conflict, Risk, & Safety, UT).

Het Risk & Resilience Festival is een kennis event waarbij sprekers uit de wetenschap en praktijk hun kennis, visie en ervaringen delen. Dit jaar is het thema: ‘One step ahead with big data’. Zo vertelt keynote spreker Mariëlle Stoelinga, professor IT Risk Management (UT): data-analyse, kunstmatige intelligentie en algoritmen bieden ontzettend veel mogelijkheden, deze technieken helpen enorm bij het signaleren van en het omgaan met risico’s. Maar hoe gebruiken we die technieken nu echt efficiënt? Hoe zorgen we ervoor dat we hiermee risico’s optimaal kunnen managen en onze weerbaarheid kunnen vergroten?

De 3e keynote spreker is Prof. dr. Gottfried Vossen van de Universiteit Münster. Zijn sessie gaat over ‘the past, present and future of big data’. De term ‘Big Data’ is ongeveer 10 jaar oud. Maar wat is ‘groot’ als het gaat om data? Daarover zijn de percepties binnen IT en de computerwetenschap verschillend geweest door de afgelopen jaren heen. Waar de term in het verleden direct werd gelinkt aan opslagcapaciteit, verwijst het vandaag de dag meer naar het feit dat alles wat we online doen een digitaal dataspoor achterlaat. En dit dataspoor kan worden verzameld, opgeslagen, geanalyseerd en uiteindelijk worden gebruikt (of misbruikt).

Ben jij geïnteresseerd in het hele programma? Bekijk dan de website en meld je aan! Dit event is gratis voor UT-studenten en medewerkers.

Benieuwd naar het hele programma?
Klik hier en meld je aan!
drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)