Update over de Corona-gevallen op de UT-campus

Afgelopen maandag hebben we medewerkers en studenten via mail geïnformeerd over een zestal besmettingen in het Campus053 (Camelot)-gebouw op de campus. Lees ook het bericht van maandag. Graag informeren we je over de huidige stand van zaken.

Tot op heden zijn geen verdere besmettingen, die gekoppeld kunnen worden aan de reeds zes besmette studenten, geconstateerd. Dat is een positief signaal, maar we moeten wel voorzichtig blijven: er kunnen nog steeds nieuwe gevallen worden gevonden.

Snelle interventie

We zijn blij met de snelle en adequate actie van de GGD Twente om bron- en contactonderzoek uit te voeren met de betreffende studenten. Zij zijn daarmee direct aan de slag gegaan nadat de studenten positief getest zijn. Ook heeft gebouweigenaar Camelot direct alle niet-noodzakelijke gemeenschappelijke ruimtes gesloten, op advies van de GGD.

De studenten zijn in isolatie gegaan. Ook heeft de GGD een aantal mensen in de nabije omgeving van de studenten gevraagd in quarantaine te gaan omdat ze in nauw contact zijn geweest met de zes studenten. Dat betekent dat ze langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand zijn geweest van de studenten die Corona hebben.

De situatie wordt nauwlettend in de gaten gehouden en indien dat nodig blijkt, kunnen snel aanvullende maatregelen genomen worden.

Houd je aan de regels en test bij klachten

In onze mail van maandag hebben we je nogmaals op de belangrijkste voorzorgsmaatregelen gewezen: volg de regels van de Rijksoverheid als het gaat om 1,5 meter afstand houden, handen wassen, hoest en nies in je elleboog en vermijd drukke plekken, en bij klachten: blijf thuis, ontvang geen bezoek en laat je ook bij milde klachten testen. De protocollen van de universiteit voor het gebruik van de faciliteiten voor onderwijs, onderzoek en sociale, culturele en sportactiviteiten zijn een uitwerking hiervan en zijn gericht op het tegengaan van mogelijke verdere besmettingen.

Door je aan deze maatregelen te houden en de protocollen goed te volgen, wordt het risico op verspreiding van het coronavirus in grote mate beperkt. Bescherm jezelf maar ook vooral je omgeving.

Nut en noodzaak van testen

Waarom wordt niet iedereen getest? De GGD zegt daarover het volgende: als je uit het contactonderzoek van de GGD rondom de besmette studenten naar voren bent gekomen, ben je al gebeld door de GGD. Dan weten we wanneer jouw laatste risicocontact is geweest met een besmet persoon én dat het maximaal 14 dagen duurt (de maximale incubatietijd) voor je klachten kunt krijgen. Heb je geen klachten? Dan zegt een test heel weinig. Zeker als je geen bekend risico hebt gelopen. Je kan ongeveer twee dagen voor je klachten hebt besmettelijk zijn. Testen we daarvoor, dan is de test waarschijnlijk negatief, maar kan je nog in je incubatietijd zitten.

Een ‘testje voor de zekerheid’, omdat je bijvoorbeeld op bezoek wil gaan bij je kwetsbare ouders, kan je dus onterecht het idee geven dat er geen risico meer is en de regels niet meer nodig zijn.  Ook kan je direct na de test besmet raken. Kortom; een test is slechts een momentopname en geen garantie voor de toekomst.

Testen voor op reis

Heb je geen klachten en heb je voor je reis een test nodig? Dan kan dit via commerciële reisklinieken. Een gezondheidsverklaring ten behoeve van een reis wordt niet verstrekt door de GGD.

Over de rol van een ieder

We krijgen veel vragen over wat de rol van de verschillende partijen is in deze. De GGD staat in rechtstreeks contact met diegenen die positief getest zijn en neemt voor het bron- en contactonderzoek direct contact op met deze contacten. Zij adviseren organisaties rond de betrokkenen indien er aanvullende maatregelen genomen moeten worden. Zo ook hebben zij Camelot als gebouweigenaar en -beheerder van Campus053 alsmede de overige bewoners geïnformeerd.

Als universiteit hebben we geen directe formele rol, maar we voelen ons wel verantwoordelijk om studenten en medewerkers waar mogelijk en noodzakelijk bij te staan in deze situatie. Zo vonden we het belangrijk afgelopen maandag de hele UT-gemeenschap te informeren over de situatie en hen nogmaals te wijzen op afstand houden en de hygiënemaatregelen en te informeren over testmogelijkheden bij klachten. Het gaat in dit geval om een casus in een grootschalig woongebouw op de campus, waarbij meerdere besmettingen zijn geconstateerd.

We begrijpen de zorgen van een ieder heel goed en houden steeds contact met de GGD en Camelot om zo goed als mogelijk op te hoogte te blijven en onze hulp aan te bieden mocht dat nodig zijn.

Privacy van de betrokkenen

In lijn met de Nederlandse privacywetgeving wordt de UT door de GGD Twente niet geïnformeerd over de identiteit van de betrokken studenten. Het is dus aan personen zelf om te bepalen of zij zich bij de UT willen melden. Als universiteit staan we graag in contact met de betreffende studenten om van hen te horen hoe het met hen gaat en om te weten of wij hen op de een of andere wijze kunnen ondersteunen. Mogelijk hebben zij reeds contact met bijvoorbeeld een studieadviseur of een andere medewerker. Ook daar geldt dat de privacy van de betrokkenen goed geborgd is.