HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsVirtuele trip naar de Europese Commissie

Virtuele trip naar de Europese Commissie Studiereis Master Public Management

Van 22 tot en met 25 juni 2021 vond de studiereis naar Brussel plaats van de opleiding Master Public Management van de Universiteit Twente. De 24 deelnemers namen deel aan een interactief en afwisselend programma, met inleidingen door Rob Boudewijn van het Europa-instituut en Shawn Donnelly van de Universiteit Twente.

Woensdag gingen de deelnemers in gesprek met Harrie Temmink van de Europese Commissie over de Europese aanpak van de COVID-19 crisis en Willem Noë, European semester officier bij de Commissievertegenwoordiging in Dublin, over het EU-uitbreidingsproces.

Rob Boudewijn

Welke rol spelen de media bij het kunnen duiden van Europese ontwikkelingen?

Rob Boudewijn
Training Director Europa-Instituut.nl

Op donderdagochtend werd de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland in Brussel virtueel bezocht met bijdragen van Meyndert van der Kolk en Jasmin Vassileur. In de middag gingen ze in gesprek met Bas Eickhout, Europarlementariër namens Groen Links, over de Europese Green Deal. Welke rol spelen de media bij het kunnen duiden van Europese ontwikkelingen? Daarover spraken de deelnemers met EU-correspondent Lise Witteman en deze derde dag werd afgesloten met een scenario-analyse waarin de deelnemers zich bogen over vragen als: welke landen kunnen nog toetreden tot de EU en hoe houden we het project bestuurbaar?

Vrijdag was de fysieke én Grande Finale van deze module: alle deelnemers vertegenwoordigden een minister van een EU-lidstaat en gingen formeel en informeel onderhandelen over de Europe2020 strategie, wat moest leiden tot een compromis dat voor alle delegaties acceptabel is. De voorbereidende position papers van de Excellenties zagen er veelbelovend uit! De studiereis sloot vrijdagmiddag af met een individuele reflectie op de Europeanisering van de eigen professionele werkzaamheden.

Virtuele trip naar Brussel vanuit het UPark hotel op de campus van de Universiteit Twente
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: