UTFaculteitenTNWNieuwsDr. Jeroen Leijten ontvangt de TERMIS-EU Award.

Dr. Jeroen Leijten ontvangt de TERMIS-EU Award.

Voor zijn werk aan micromaterialen voor de ontwikkeling van levende weefsels is Dr. Jeroen Leijten onderscheiden met de Robert Brown Early Career Principal Investigator Award. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Tissue Engineering and Regenerative Medicine International Society (TERMIS).

In het laboratorium van dr. Leijten ontwikkelen ze nieuwe micromaterialen om weefsels met modulaire ontwerpen te maken. Deze doorbraak geeft een ongekende controle over het gedrag van cellen en de functie van weefsels. Daarbij gebruiken ze met name microfluïdische druppelgeneratie om 3D microgels te fabriceren. Deze microgels hebben op-commando afstembare biofysische en biochemische eigenschappen om de stamceldifferentiatie op de gewenste manier te sturen. Deze technologische doorbraken worden nu geprezen voor hun potentie om weefsel/orgaanvervangingen aan te realiseren, de screening van geneesmiddelen te verbeteren en fundamentele celbiologische studies met een resolutie van enkele cellen mogelijk te maken.

Afbeelding 1: De uitreiking en de bijbehorende presentatie vonden online plaats in verband met de huidige corona situatie.

Over de prijs

De Robert Brown Early Career Principal Investigator Award wordt uitgereikt door TERMIS om een uitzonderlijk persoon te erkennen die uitstekende prestaties heeft geleverd op het gebied van tissue engineering en onderzoek naar regeneratieve geneeskunde. Tijdens de eerste fasen van zijn carrière moet deze person duidelijk grote stappen gezet hebben. Kandidaten voor deze onderscheiding moeten minder dan tien jaar voor de uitreiking gepromoveerd zijn.

Over Leijten

Dr. Jeroen Leijten is momenteel universitair hoofddocent bij de afdeling Developmental BioEngineering (faculteit TNW) van de Universiteit Twente. In 2007 behaalde hij zijn Biomedical Sciences aan de Universiteit Leiden en in 2012 promoveerde hij in Tissue Engineering bij Prof. Blitterswijk aan de Universiteit Twente, waar hij nog een jaar werkte als postdoc bij Prof. Karperien, waarna hij zijn postdoctoraal werk voortzette aan de KU Leuven tot 2014 en Harvard-MIT tot 2016. Daarna accepteerde hij een tenure track aanstelling aan de Universiteit Twente.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)