UTFaculteitenTNWNieuwsOpleidingen TN, CSE en AT verkennen onderwijsinnovatie tijdens werkbezoek aan Leuven

Vorige week zijn collega’s van de opleidingen TN, CSE en AT op werkbezoek in Leuven geweest.

Het bezoek draaide om het verkennen en uitwisselen van kennis en ervaringen op het gebied van engineering education, een onderwerp dat nauw aansluit bij ons werk aan FlexSciLabs.

Inzichten in onderwijsinnovatie

Een interessant onderwerp dat tijdens het bezoek aan bod kwam, is de ontwikkeling van engineering education, zowel in engineering science als engineering technology. In Leuven wordt hier actief onderzoek naar gedaan, en zijn er waardevolle inzichten gedeeld met experts zoals Wim van Petegem, Greet Langie en Dorine Bruneel. Onze delegatie uit Twente droeg ook bij door enkele van onze eigen projecten en initiatieven te presenteren. Sissi de Beer, Stefan Kooij, Albert Wong en Leonie Krab brachten hun expertise naar voren in respectievelijk FlexSciLabs, Learning Communities, Conceptual Modeling en Skills-line.

Tijdens de bijeenkomst werden verschillende onderwerpen besproken, waaronder de overgang van VWO naar universiteit, de uitstroom naar het bedrijfsleven en de veranderingen in dit proces door de jaren heen. Ook onderwerpen zoals onderwijs voor Gen Z, diverse leermethoden en de flexibilisering van het onderwijs kwamen aan bod.

Een bijzondere observatie was de professionaliseringsstap die Leuven heeft gezet in de organisatie van onderwijsinnovatie. In onze faculteit TNW wordt dit vaak gedreven door docenten en opleidingsstaf naast hun reguliere werkzaamheden, terwijl Leuven dit geformaliseerd heeft in vakgroepen die zich volledig richten op het ontwikkelen van innovaties en didactiek in engineering onderwijs.

Dit werkbezoek heeft ons geïnspireerd en nieuwe perspectieven gebracht op het gebied van onderwijsinnovatie. We kijken ernaar uit om de opgedane kennis en inzichten te integreren in onze eigen praktijken en zo bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het onderwijs aan TN, CSE en AT.