UTTechMedTechMed CentrumNieuwsUltieme score voor student Technische Geneeskunde

Ultieme score voor student Technische Geneeskunde

Harry Vaassen is de 7e student in de geschiedenis van de opleiding Technische Geneeskunde die afstudeert met het cijfer 10. Hij kreeg het cijfer voor zijn afstudeerstage en -onderzoek in het MST. “Harry is een TG’er in hart en nieren, een echte techneut met oog voor de patiënt en de kliniek”, aldus zijn begeleider Prof. Dr. Bob Geelkerken.

Harry werkte tien maanden op de chirurgie afdeling aan zijn onderzoek naar een nieuwe technologie om doorbloeding in de darmen te analyseren. Een goede doorbloeding is essentieel voor het genezingsproces na het verwijderen van een stuk van de darmen. “Een chirurg kan aan de buitenkant maar tot op zekere hoogte zien hoe goed de darm kan genezen, met deze nieuwe technologie kan de chirurg concreter meten hoe goed de doorbloeding is”, legt Harry uit.

Software

Het systeem zelf bestaat al langer. Een speciale camera meet het infrarode licht dat een contrastvloeistof in de bloedvaten van de darmen uitstraalt. Goed doorbloedde plekken geven meer licht dan stukken darm met weinig tot geen doorbloeding. “Dit systeem was echter nog steeds gebaseerd op de visuele beoordeling van de chirurg. Voor mijn onderzoek heb ik software ontwikkeld die automatisch harde waardes toekent. Daardoor kan de chirurg hele bewuste keuzes maken welk stuk darm wel of niet te laten zitten”, vertelt Harry.

Nieuwe werkgroep

Tijdens zijn stage mocht Harry een nieuwe werkgroep op dit gebied opzetten en voorzitten. “Ik ben ontzettend trots dat we deze werkgroep vanaf de grond af aan hebben opgebouwd. We staan nu aan de frontlinie van de wetenschap op dit gebied”, aldus Harry. Die werkgroep binnen het MST maakte het mogelijk om zijn software te testen bij zowel gezonde patiënten met een normale doorbloeding als patiënten met verminderde doorbloeding van de darmen.

Vervolgonderzoek

De chirurgen uit de werkgroep staan een half jaar garant voor financiering van vervolgonderzoek. Dit geeft Harry en de werkgroep de mogelijkheid om financiering voor een formeel PhD traject te verkennen. Tijdens zijn stage werd Harry begeleid door Prof. Dr. Bob Geelkerken (vaatchirurg bij MST en hoogleraar M3i-UT), Dr. Daan Lips (GE-chirurg bij MST), Drs. Paul van Katwijk (procesbegeleider UT), Bryan Wermelink (PhD student, M3i-UT) (en Prof. Dr. Srirang Manohar (technologisch begeleider, M3i-UT).

Rectificatie: In een eerdere versie werd genoemd dat Harry de 6e student TG is die afstudeert met een 10. Dit is incorrect, hij is de 7e.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)