UTTechMedTechMed CentrumNieuwsRadicaal nieuw implantaat voor artrose in kleine gewrichten

Radicaal nieuw implantaat voor artrose in kleine gewrichten

De UT en zes partners willen een radicaal nieuw type implantaat ontwikkelen voor de behandeling van artrose van kleine gewrichten in de hand. Dit nieuwe materiaal op basis van polymeren vereist geen invasieve chirurgie en maakt het mogelijk om gezond bot en weefsel te behouden, waardoor het beter presteert dan de huidige beschikbare technieken. Om dit ambitieuze doel te bereiken, ontvangt het project de komende vier jaar 3 miljoen euro uit het kaderprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

Met een vergrijzende bevolking en de enorme toename van smartphones en tablets neemt ook de kans op artritis in de vingergewrichten toe. Er is een dringende behoefte aan betere oplossingen voor botheling. De huidige beschikbare implantaten zijn invasief, moeten grote hoeveelheden weefsel opofferen en – waar de meeste kritiek op is – herstellen de oorspronkelijke mobiliteit van het gewricht niet. Dat kan leiden tot pijn en ongemak bij de patiënt.

APRICOT

Het nieuwe onderzoeksconsortium APRICOT gaat een nieuw, extreem dun, zelfsmerend implantaat ontwikkelen dat tussen de gewrichtsoppervlakken van het aangetaste gewricht wordt geplaatst. Het is minimaal invasief, behoudt het bot en geschikt voor patiënten van alle leeftijden. Het APRICOT-consortium bestaat uit zeven Europese partnerinstellingen uit het Verenigd Konijkrijk, Duitsland, Zweden en – met de bijdrage van de Universiteit Twente – ook Nederland.

Projectpartners
  • AURORA Medical LTD, Verenigd Koninkrijk
  • Universiteit Twente, Nederland
  • EURICE - European Research and Project Office GmbH, Duitsland
  • Fraunhofer Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung e.V., Duitsland
  • Goeteborgs Universitet, Zweden
  • University of Southampton, Verenigd Koninkrijk
  • Technische Universtität München, Duitsland

‘Kussentje’ als implantaat

Bart Verkerke, Jeroen Rouwkema en Edsko Hekman (allen faculteit ET) zijn betrokken vanuit de UT. “Het implantaat werkt als een soort ‘kussentje’ voor het aangedane gewricht en lijkt op een opgedroogde abrikoos – vandaar de naam APRICOT”, zegt Hekman. Het kussen voorkomt dat de pijnlijke gewrichtsvlakken elkaar raken. “Onze taak bestaat uit het vastzetten van dat kussentje aan de gewrichtsvlakken, en het ontwikkelen van het bijbehorende instrumentatrium om de operatie uit te kunnen voeren”, aldus Hekman.

“Het herstel van het natuurlijke bewegingsbereik van de vingergewrichten gaat met APRICOT verder dan de huidige implantaatoplossingen en helpt patiënten terug te keren naar hun normale dagelijkse leven”, zegt professor Martin Browne van de Universiteit van Southampton, coördinator van het project. “APRICOT heeft veel maatschappelijke impact. De pijn voor miljoenen mensen met artrose kan verminderd worden en de gezondheidszorg heeft er veel baat bij.”

TechMed Centrum

De Universiteit Twente brengt in haar TechMed  centrum talentontwikkeling, opleiding, wetenschappelijk onderzoek, innovatie en simulatiecentrum samen onder één dak. Dit is uniek in Nederland. APRICOT is een voorbeeld van een van de vele gepersonaliseerde innovaties in het TechMed Centre om de gezondheidszorg te verbeteren. Door op deze manier technologische knowhow te combineren met gedrags-/sociale wetenschappen in het onderzoeks- en educatieprogramma, ontstaat een unieke interactie tussen mens en technologie. Daarbij wordt intensief samengewerkt met een groot netwerk van topklinische ziekenhuizen, UMC’s en het MedTech bedrijfsleven. Het TechMed Centre zorgt ervoor dat de zorg in Nederland ook in de toekomst betaalbaar en bemensbaar blijft en de concurrentiepositie op het vlak van economische bedrijvigheid in Europa verder wordt versterkt.

Projectfeiten
  • Titel: APRICOT – Anatomically Precise Revolutionary Implant for bone Conserving Osteoarthritis Treatment
  • Financiering: Horizon 2020 FET-Open
  • Start: 1 Oktober 2019