Gaming versnelt designproces

Computable 27 jan 2006

Virtuele designomgeving geeft ontwerpers directe feedback

Gebrekkige en ondoorzichtige kennisvergaring, ruis in het communicatieproces en een gebrekkig inzicht in de consequenties van aanpassingen maken het ontwerpproces een lastig geheel. De nieuwe ontwerpomgeving van de Universiteit Twente, T-Xchange cell, moet hier verandering in brengen.

De visualisatie en simulatie van het ontwerp vindt plaats in een complexe 3D-omgeving. Voor het visualiseren zijn beelden nodig; van een weg, huizen, mensen et cetera. Die beelden kunnen van het web worden gedownload of op cd-rom gekocht. Het kunnen ook video-opnamen zijn, of beelden die zijn ontworpen met bijvoorbeeld een haptic device of een 3D cad-model. De beelden worden gedownload op de pc. Vervolgens worden ze bewerkt met een applicatie voor visualisatie en manipulatie. In deze software zijn de spelfuncties opgenomen, die aangeven hoe veranderingen geïnterpreteerd moeten worden.

De beelden van de simulatie verschijnen op monitors. Een daarvan meet acht bij vier meter. Het voordeel van zo’n enorm beeldscherm is dat de ontwerpers hun object levensgroot voor zich zien zoals het straks ook in de straat zal verschijnen. Wanneer je bijvoorbeeld een scenario voor verandering van de vering van een auto ontwikkelt, kun je die nieuwe vering demonstreren door een aangepaste auto op ware grootte over een hobbelige weg te laten rijden. Voor het tot leven laten komen van het scenario zijn een reeks video- en audio-ingangen aan elkaar gekoppeld. De resultaten worden via een switch naar de gewenste monitoren en luidsprekers gedirigeerd. Ieder scenario vereist specifieke data en soms software. Een voorbeeld van het laatste zijn haptic devices voor productontwerp.