UTStudium GeneraleProgramma / agendaWeek of Inspiration / Lezing / Digitale detox – een filosofie van de digitale onthouding
foto: Frank Ruiter

Zijn we allemaal in smartphonezombies aan het veranderen? Deze prangende vraag stelt filosoof Hans Schnitzler in zijn boek Digitale detox (2023). Als experiment liet hij studenten een digitale detox van een week ondergaan. Hun getuigenissen roepen ongemakkelijke en fundamentele vragen op over onze verhouding tot de schermwereld. ‘Ik besef nu pas hoe verdoofd ik altijd ben,’ verklaarde een van zijn studenten. Staat de smartphone eigenlijk nog wel ten dienste van ons, of staan wij ten dienste van de smartphone?

Moderator: Peter Timmerman (Studium Generale)

Rond 13:30 is er een korte pauze, gevolgd door Q&A

Zaal: Vrijhof/Agora