UTFaculteitenEEMCSNieuwsBekendmaking winnaars Decentrale Onderwijsprijzen EWI
Gedecentraliseerde Onderwijsprijzen (Archieffoto Inter-Actief)

Bekendmaking winnaars Decentrale Onderwijsprijzen EWI

Als opmaat naar de Centrale Onderwijsprijs, waarvan de finale op 21 juni is, hebben de leden van de diverse studieverenigingen van de Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica hun stemmen uitgebracht en de winnaars van de Decentrale Onderwijsprijs bekend gemaakt.

De winnaars van de Decentrale Onderwijsprijzen, die hiermee deelnemen aan de verkiezing voor de Centrale Onderwijsprijs, zijn als volgt:

Verkozen door studievereniging W.S.G. Abacus:
Nelly Litvak

Verkozen door studievereniging I.C.T.S.V. Inter-Actief:
Pieter-Tjerk de Boer

Verkozen door studievereniging S.A. Proto:
Chris Vermaas

Verkozen door studievereniging W.S.G. Isaac Newton:
Gerrit Zwier

Verkozen door studievereniging E.T.S.V. Scintilla:
Bram Nauta

Verkozen door studievereniging Atlas:
Nader bekend te maken

Centrale onderwijsprijs

Alle winnaars maken nu kans op het winnen van de Centrale Onderwijsprijs. De Onderwijsprijs wordt in principe ieder jaar tijdens de Opening Academisch Jaar uitgereikt aan de beste docent van de Universiteit Twente. Met deze prijs willen zowel de Universiteit Twente als de studenten van het Studenten Onderwijs Convent het belang van hoogstaand onderwijs onderstrepen en docenten aanmoedigen hun onderwijs zo goed mogelijk te geven en te verbeteren. De voorzitter van de Centrale Onderwijsprijs Commissie reikt de prijs uit. De Onderwijsprijs bestaat uit een geldbedrag van € 2.500 en een oorkonde.

De winnaars moeten voor de eerste ronde van de Centrale Onderwijsprijs een motivatiebrief schrijven. Vervolgens wordt er in verschillende ronden toegewerkt naar de grote finale op 21 juni waarbij drie genomineerden zich zullen moeten bewijzen en een van hun naar huis zal gaan met de begeerde titel van docent van de Universiteit Twente!

Benieuwd naar hoe de winnaars van de Decentrale Onderwijsprijzen zijn geselecteerd? Lees hieronder een toelichting door de studieverenigingen I.C.T.S.V. Inter-Actief en W.S.G. Abacus.

toelichting door I.C.T.S.V. Inter-Actief

Dit jaar waren Mannes Poel, Pieter-Tjerk de Boer en Doina Bucar genomineerd voor de Decentrale Onderwijsprijs door studievereniging Inter-Actief. Tijdens een lunchlezing bij de studievereniging gaven alle genomineerden een kort college, waarna de aanwezige studenten vervolgens hun stem mochten uitbrengen. Tijdens de uitreikingsceremonie, die afgelopen week plaatsvond, werd de winnaar bekend gemaakt en mocht Pieter-Tjerk de Boer zich de winnaar van de Decentrale Onderwijsprijs noemen. De uiteindelijke ranking is als volgt:

1. Pieter-Tjerk de Boer
  2. Doina Bucur
  3. Mannes Poel

Uiteraard worden alle genomineerden van harte gefeliciteerd met hun eervolle nominatie!

toelichting door W.S.G. Abacus:

Elk jaar organiseert W.S.G. Abacus de TWOP – de Toegepaste Wiskunde Onderwijsprijs – en nomineert via dat selectieproces de beste docent van de studie Toegepaste Wiskunde. Leden van W.S.G. Abacus konden op een speciaal gedeelte van de website van de studentenvereniging stemmen op hun top 3. De meeste stemmen gingen naar de docenten Hans Zwart, Hil Meijer en Nelly Litvak.

Vervolgens kreeg elke genomineerde de mogelijkheid zich te bewijzen voor de eervolle prijs door een college te geven over het thema ‘MatheMagics’. Als eerste liet Hil Meijer zien hoe hij Wronskiaan / de determinant van Wronski interpreteerde als magie. Vervolgens liet Nelly Litvak zien hoe magisch het internet is samengesteld als een gigantisch diagram van verbonden computers. Hans Zwart liet in zijn college zien hoe een erg complex theorema op een makkelijke, of zelfs magische wijze, kan worden opgelost.

Alle genomineerden gaven een zeer interessant college, waarbij het bij uitzondering een keer geen examenstof betrof, maar uiteraard kon er slechts één winnaar zijn. Aangezien het college door Nelly het meest herkenbaar was voor het publiek, dat voornamelijk uit studenten betrof, was zij uiteindelijk de troste winnaar van de TWOP.

De studenten hebben veel vertrouwen in Nelly en wensen haar veel succes bij haar nominatie om de Centrale Onderwijsprijs te bemachtigen.