UTFaculteitenEEMCSNieuwsTechnical Computer Science verwelkomt finalisten Beverwedstrijd

Technical Computer Science verwelkomt finalisten Beverwedstrijd

Op zaterdag 18 maart organiseerde de opleiding Technical Computer Science de landelijke finale van de Beverwedstrijd.

De Beverwedstrijd is de afsluiting van de Beverweek, die in november 2022 plaatsvond, waarin leerlingen spelenderwijs ontdekken of zij interesse en/of talent hebben voor informatica en computational thinking. Tijdens deze week krijgen leerlingen van groep 3 van de middelbare school tot en met de 6e klas van het middelbare onderwijs een set opgaven die in het teken staan van verschillende onderwerpen. Binnen 45 minuten wordt hen gevraagd zo veel mogelijk vragen te beantwoorden, het wordt niet verwacht dat ze alle vragen beantwoorden. Om het voor iedereen uitdagend te houden, zijn er zes verschillende leeftijdsgroepen met elk een eigen set opgaven.

De beste leerlingen uit groep 7 of daarboven worden uitgenodigd voor de landelijke finale, die jaarlijks plaatsvindt op een andere universiteit in Nederland. Dit jaar was het de beurt van de Universiteit Twente.

De finale bestond uit verschillende sessies. Zo maakten leerlingen hun toets op een laptop en kregen ouders uitleg van Eljakim Schijvers over de wedstrijdorganisatie. Daarnaast werd er door Roland van Rijwijk-Deij en Milan Lopuhaa van de faculteit EEMCS een mini-college gegeven voor ouders en leerlingen.

De prijsuitreiking werd verzorgd door Jan Schut, van de faculteit EEMCS. Alle deelnemende leerlingen ontvingen een certificaat en de top 10 per groep, werd speciaal naar voren gehaald. De top 3 per groep ontving daarnaast een extra prijs: een rekenmachine.

Zowel de leerlingen en ouders als de organisatie kijken terug op een geslaagde dag!