UTFaculteitenEEMCSNieuwsAndrea Continella ontvangt NWO OTP Grant

Andrea Continella ontvangt NWO OTP Grant

Andrea Continella, Associate Professor bij de Semantics, Cybersecurity and Services (SCS) groep van de faculteit EEMCS, heeft een van de zeven NWO OTP Grants ontvangen.

Het Open Technologieprogramma biedt financiering voor uitstekend onderzoek, met het oog op de mogelijke toepassing van de resultaten. Het programma biedt bedrijven en andere organisaties een laagdrempelige manier om deel te nemen aan wetenschappelijk onderzoek dat zou moeten leiden tot toepasbare kennis.

P6: PRIORITIZATION FOR PROMPT PATCHING OF PROGRAMS WITH PERNICIOUS PROBLEMS

Software die in het dagelijks leven wordt gebruikt, is kwetsbaar voor aanvallen van cybercriminelen. Onderzoekers en bedrijven passen technieken toe om kwetsbaarheden in productiesoftware te ontdekken en op te lossen. Huidige tools detecteren echter meer potentiƫle gebreken dan organisaties kunnen verhelpen, waardoor diensten nog steeds zeer kwetsbaar zijn. In dit project ontwerpen en ontwikkelen we geautomatiseerde technieken om ontdekte kwetsbaarheden te analyseren, hun risico in te schatten, de kritieke aan te duiden en patches te genereren. In tegenstelling tot eerder werk houden we rekening met kwetsbaarheden in hun context, inclusief interacties tussen kwetsbaarheden en verdedigingsmechanismen, om snelle mitigatie mogelijk te maken en de kosten te verminderen.

Belang van de NWO OTP GranT

Dit project is een grote stap voorwaarts voor lopend onderzoek naar geautomatiseerde softwarebeveiliging en de erkenning van een hardwerkend team. Software is overal in ons leven aanwezig en de kwetsbaarheden ervan kunnen uitermate schadelijk zijn. Het project verlegt de focus van het alleen maar vinden van deze zwakke punten naar het begrijpen van hoe ze geanalyseerd kunnen worden, hun risico begrijpen, de belangrijkste prioriteren en ze automatisch oplossen. Dit zal organisaties helpen om alle kwetsbaarheden in hun systemen te beheren, ze snel op te lossen en geld te besparen.

Voor dit project bundelt Dr. Continella met zijn team de krachten met de Vrije Universiteit Amsterdam, TNO en verschillende industriƫle partners. Ze zullen promovendi en experts aannemen om betere manieren te bestuderen om kwetsbaarheden te analyseren en nieuwe benaderingen om te zetten in praktische tools. Met deze subsidie kan Dr. Continella zijn onderzoek sturen in een richting waar hij al lange tijd gepassioneerd over is, namelijk het veiliger maken van software.

Over de NWO OTP GRANT

Elk jaar kent het bestuur van NWO Domein Toegepaste en Technische Wetenschappen financiering toe aan verschillende onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. In 2023 financiert NWO deze projecten met 5,8 miljoen euro, terwijl bedrijven en andere organisaties 950 duizend euro investeren in deze projecten.

Lees meer over de NWO OTP Grant
Bezoek de NWO website