UTFaculteitenEEMCSNieuwsIn Memoriam: Braham Ferreira

In Memoriam: Braham Ferreira

Met grote droefheid delen wij u mee dat onze dierbare collega en hoofd van de Power Electronics and Electromagnetics Compatibility groep aan de Universiteit Twente, prof.dr. Braham Ferreira, is overleden op 16 mei 2021. Braham is 62 jaar oud geworden.

Braham begon zijn academische carrière in Zuid-Afrika aan de Rand Afrikaans University, waar hij zijn Bsc., Msc. en PhD behaalde en bleef tot 1997, in latere jaren als hoofd van de Carl en Emily Fuchs leerstoel voor vermogenselektronica. Van 1998 tot 2018 leidde hij de leerstoel vermogenselektronica en elektrische machines aan de Technische Universiteit Delft in Nederland; hij was afdelingshoofd gedurende 2006-2010 en in 2017-2018 algemeen directeur van het Delft-Beijing Institute of Intelligent Science and Technology.

In 2019 kwam Braham naar de Universiteit Twente, om daar met groot enthousiasme en ambitie een toonaangevende vermogenselektronicagroep op te richten die zijn expertise op het gebied van vermogenselektronica ging combineren met de bestaande sterke EMC activiteiten. Hij bouwde een uniek vermogenselektronica en EMC-onderzoeksprogramma op, gericht op enkele belangrijke uitdagingen van de energietransitie: integratie van batterijopslag, netkwaliteit problemen, wereldwijde toegang tot energie, verhoging van efficiëntie en betrouwbaarheid. Via het gezamenlijke Shenzen-Twente Power Electronics programma werkte hij aan zijn lange termijn onderzoekspassie van elektromagnetische integratie en elektronica met hoge vermogensdichtheid. Hij ontwikkelde ook een innovatief onderwijsprogramma, de Twentse methode om vermogenselektronica te onderwijzen, dat jonge generaties studenten de kennis, vaardigheden en drive moet geven om aan uitdagingen van de energietransitie te werken.

Braham had een indrukwekkende wetenschappelijke carrière en leverde vele belangrijke en gewaardeerde bijdragen op het gebied van vermogenselektronica. Hij was (co-)auteur van 130 wetenschappelijke publicaties, meer dan 400 conferentiebijdragen en 15 patenten. Hij ontving 15 prijzen voor zijn artikelen, was IEEE Fellow en ontvanger van de IEEE IAS Gerald Kliman Innovator Award, de IEEE IAS Outstanding Achievement Award. Braham heeft de vermogenselektronicagemeenschap door de jaren heen onvermoeibaar gediend, onder meer als voorzitter van de Power Electronics Society, als voorzitter van de International Technology Roadmap for Wide Bandgap Power Semiconductors, en als initiatiefnemer van Empower a Billion Lives, een wereldwijde uitdaging voor energie toegangsoplossingen. Hij werd recent voor zijn inzet en bijdragen geëerd met de IEEE PELS Harry A. Owen Distinguished Service Award, met meer dan honderd collega's van over de hele wereld die de virtuele ceremonie bijwoonden.

Braham was een groot inspirator die continue zijn collega's en studenten uitdaagde. Hij heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten bij zijn vele promovendi, die de jaren van Braham’s begeleiding vervolgden met succesvolle academische en industriële carrières over de hele wereld. Toen zij van zijn ziekte hoorden, spraken velen hun dank uit voor zijn academische begeleiding en de kansen die het hen heeft gebracht. Maar vooral voor de diepgaande invloed die hij op hun leven heeft gehad, het vormen van wie ze zijn geworden als mens en het inspirerend voorbeeld dat hij gaf. Braham’s vriendelijkheid, echtheid en integriteit zijn een erfenis die zijn wetenschappelijke prestaties ver overtreft. Braham zorgde oprecht voor zijn promovendi en collega's, bood steun in moeilijke tijden, deelde in de vreugde van gelukkigen, en dat alles op zijn kalme, pretentieloze manier.

Met het overlijden van Braham heeft onze groep zijn leider verloren, een briljant wetenschapper en creatief ingenieur. Maar bovenal hebben we een dierbare collega, mentor en vriend verloren. Hij zal enorm worden gemist.

Onze gedachten zijn bij zijn vrouw Rina, zijn dochters Alletta, Mea en Nina en de rest van zijn familie.

Power Electronics and Electromagnetic Compatibility groep
Faculteitsbestuur EEMCS

UW DEELNEMING

Graag nodigen wij u uit om uw condoleances te delen met Braham's familie via het online register: https://www.de-laatste-eer.nl/condoleances/braham-ferreira