UTFaculteitenEEMCSNieuwsKeuzegids universiteiten: vijf topopleidingen voor de UT

Keuzegids universiteiten: vijf topopleidingen voor de UT Technische Natuurkunde 10 jaar op een rij Topopleiding

De prestaties van de verschillende bacheloropleidingen zijn vandaag gepresenteerd door de Keuzegids Universiteiten. De UT heeft dit jaar vijf opleidingen die zich Topopleiding mogen noemen: Communication Science, Technische Natuurkunde, Industrial Engineering and Management, Chemical Science and Engineering en Technische Geneeskunde. De Topopleiding Technische Natuurkunde viert vandaag feest vanwege het 10-jarig jubileum. De opleiding Chemical Science and Enginering is voor de negende keer in tien jaar Topopleiding.

Uit de resultaten blijkt dat 14 van de 21 UT-opleidingen boven het landelijk gemiddelde scoren, 3 opleidingen zitten op het gemiddelde. Het gemiddelde is vastgesteld op een totaalscore van 60. De score van de UT-opleidingen varieert van 54 tot 80. De UT scoorde dit jaar 64,5 punt, 4 punten minder dan vorig jaar. De UT handhaaft haar positie in de bovenste helft van de ranglijst van universiteiten, maar zakte van de 2e naar de 4e plaats. Wageningen eindigde opnieuw op de 1e plaats.

Vergeleken met de andere 4TU-universiteiten neemt de UT de tweede plaats in. Wageningen staat stevig 1e met 70 (was 73) punten. Eindhoven is 3e met 59 (gelijk aan vorig jaar). Delft scoort 57,5 punten (-1,5).

Tom Veldkamp, Rector Magnificus

De hoge kwaliteit van onze opleidingen wordt gewaardeerd door onze studenten en collega’s en daar ben ik als rector erg trots op. De samenwerking is hierbij doorslaggevend en studenten en collega’s zijn hierin opnieuw geslaagd. Het proces van verbeteren is nooit afgerond en we blijven samen in gesprek en tevens successen vieren.

Tom Veldkamp, Rector Magnificus

TOPOPLEIDINGEN

Voor opleidingen die uitzonderlijk presteren, deelt de Keuzegids het zegel ‘Topopleiding’ uit. Die wordt toegekend aan alle opleidingen die een score van 75 punten of hoger halen. In de beoordeling worden zowel het oordeel van studenten, afkomstig uit de Nationale Studenten Enquête als die van experts meegewogen. Binnen de Topopleidingen van de UT valt dit jaar vooral Technische Natuurkunde op. Deze opleiding wordt voor de tiende keer Topopleiding.

Stefan Kooij, Opleidingsdirecteur Technische Natuurkunde

Tien jaar Topopleiding, een feestelijk moment om even bij stil te staan. Collega’s zeggen vaak dat ze ‘gewoon hun werk doen’. Toch is het goed om af en toe te beseffen dat het veel meer is dan ‘gewoon’! Ik ben bijzonder trots op de nauwe samenwerking tussen onze gemotiveerde studenten, excellente docenten en betrokken staf. Samen zetten we ons in voor een optimale leeromgeving waarin jonge academici zich maximaal kunnen ontwikkelen. We zijn erg blij met de waardering die blijkt uit de consistent hoge score in de Keuzegids.

Stefan Kooij, Opleidingsdirecteur Technische Natuurkunde

OVER DE KEUZEGIDS UNIVERSITEITEN 2022

In de Keuzegids Universiteiten worden alle bacheloropleidingen van Nederlandse universiteiten met elkaar vergeleken. De uitslag is gebaseerd op cijfers uit de Nationale Studenten Enquête, accreditatierapporten van de NVAO en landelijke onderwijsstatistieken. Zie voor meer informatie de website van Keuzegids Universiteiten.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)