UTFaculteitenEEMCSNieuwsReplay: Online talkshow Campus Talks: hoe detecteer je corona?

Replay: Online talkshow Campus Talks: hoe detecteer je corona?

Terwijl een tweede coronagolf op de loer ligt, werken UT-wetenschappers met man en macht aan snelle en betrouwbare corona-detectiemethoden. In Campus Talks IV (dinsdag 23 juni) van de Universiteit Twente besprak techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek met natuurkundige Sonia García Blanco en nanotechnoloog Dilu Mathew de verschillende opties.

Aflevering vier van deze online talkshow van de Universiteit Twente stond stil bij medische corona-innovaties die op de UT gedaan worden. Peter-Paul Verbeek ging in gesprek met studiogast hoogleraar Sonia García Blanco van de vakgroep Optical Sciences (UT). Zij doet onderzoek naar een optische sensor die biomarkers van kanker of diabetes kan detecteren. Toen de coronacrisis uitbrak, gooide García Blanco het roer om: nu richt zij al haar tijd en energie op het detecteren van het virus.

Coronachip

Dat kan ook via een andere weg: namelijk via elektrische analyse van bloedsamples. Dilu Mathew, CEO van UT-spinoff ECsens, ontwikkelde een chip die door gebruik van superkleine elektroden deeltjes in wang- en neusslijm kan detecteren, waaronder het coronavirus. García Blanco en Mathew gingen live met elkaar in discussie over de voor- en nadelen van hun detectietechnieken. Grote vraag is: wie komt er het eerst op de markt met een techniek die op grote schaal toegepast kan worden?

Inventieve studenten

Tijdens de uitzending verzorgde studenten tv-programma Student Report een item met Technische Geneeskundestudent Jorrit van Poelgeest, hij deed onderzoek in het TechMed Centre om beademingsapparatuur te verbeteren.

Het leven ná corona

De aflevering sloot af met een weids perspectief op de crisis door hoogleraar Maarten van Aalst, klimaatwetenschapper aan het ITC (UT) en directeur van het Red Cross Climate Center. Van Aalst laat zien dat de wereldwijde lock downs nauwelijks verkoelend werken op het opwarmende klimaat. Hij stelt prangende vragen: gaan we onze wereld straks anders inrichten – zodat ook de allerzwaksten minder lijden onder pandemieën en klimaatrampen – of wordt het business as usual?

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)