UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsDuurzaam inkopen voor minder afval
Mirjam Nijhuis-Morshuis

Duurzaam inkopen voor minder afval Interview Mirjam Nijhuis-Morshuis

Mirjam Nijhuis–Morshuis is al twaalf jaar werkzaam bij de UT. Samen met haar collega Karin Middelkamp-Elisen werkt ze bij team Traffic, onderdeel van de afdeling Marketing & Communicatie. Hier regelt ze het drukwerk en de merchandise voor de hele universiteit. Het drukken van brochures, flyers en folders valt hier onder, maar ook rolbanners, posters, spandoeken en de inkoop van relatiegeschenken. “Iedereen weet ons te vinden” lacht ze. “Omdat dit vaak gaat om spullen die belastend kunnen zijn voor het milieu, houd ik duurzaamheid altijd tegen het licht wanneer ik een nieuwe aanvraag krijg.”

Minder afval creëren

Dagelijks komen er aanvragen binnen voor allerlei producten. Mirjam begint dan direct met een korte checklist. “Ik vraag altijd waar het voor gebruikt wordt. Moet het echt geprint worden of is digitaal ook een optie? Is de oplage niet te groot? Je moet kritisch doorvragen, want alles wat niet gebruikt wordt, gaat rechtstreeks de prullenbak in. Door overbodige productie en -consumptie te voorkomen, creëren we een stuk minder afval.” Ook kijkt Mirjam naar goede alternatieven voor producten die niet duurzaam zijn. “Een voorbeeld hiervan zijn rolbanners van gerecycled karton in plaats van aluminium. We hebben ook net een nieuwe waterfles die de oude Dopper vervangt. Deze fles is gemaakt van suikerriet en is op duurzame wijze geproduceerd. Ook kijken we naar de mogelijkheden voor duurzame kleding van gerecycled textiel.”

Duurzame UT-waterflesse
De duurzame UT-waterflessen, verkrijgbaar bij de Union Shop

Vergeleken met tien jaar geleden speelt duurzaamheid een veel grotere rol in het werk van Mirjam. “Alles is een stuk strenger geworden, wat je bijvoorbeeld merkt bij het aanschaffen van producten.” Maar ook wordt er steeds minder gebruik gemaakt van drukwerk. “We zijn veel digitaler ingesteld. Tien jaar geleden werd slechts 10% van het drukwerk online gebruikt, nu is dat wel 60%. Destijds stond het kantoor vol met flyers en brochures voor bijvoorbeeld de minormarkt. Ook de kelder lag vol met merchandise. Het was echt u vraagt, wij draaien. Dat is nu niet meer zo. Flyers staan in een online format en kunnen zelf geprint worden wanneer nodig. Spullen als fietszadelhoesjes, stressballetjes en andere prullaria produceren we niet meer. Dat belandt vaak direct in de afvalbak, dus daar werken we niet meer aan mee.”

Volgens Mirjam zijn deze veranderingen op een natuurlijke manier gegaan. “Mensen zijn zich er steeds meer bewust dat het belangrijk is om zuinig met de aarde om te gaan.” Binnen Shaping2030 is duurzaamheid ook een belangrijk thema. “Als we allemaal ons steentje bijdragen moeten de duurzaamheidsdoelen van de UT absoluut haalbaar zijn. Daar geloof ik in.”

Een steeds duurzamere universiteit

De verduurzaming van inkopen begint al bij de leveranciers. Mirjam vertelt dat hier strenge criteria voor zijn. “We willen echt weten hoe een bedrijf bezig is met verduurzaming. Ze moeten daarom ook de juiste certificaten kunnen laten zien.” De leverancier waar nu mee samengewerkt wordt, zit aan de overkant van de Hengelosestraat op het kennispark. “Dit werkt automatisch al heel goed, want er hoeft geen vrachtwagen door het hele land te rijden om de spullen te leveren.” Ook geeft de leverancier advies in het inkopen van duurzame producten, wat erg prettig werkt.

UT’ers die een bestelling willen plaatsen kunnen zelf ook een bijdrage leveren door goed na te denken over hun aanvragen. Hierin adviseert Mirjam graag. “Mensen nemen ons advies altijd ten harte. Ik ben op de UT nog nooit iemand tegengekomen die het milieu niet uitmaakte.”

Persoonlijke drive

In haar persoonlijke leven is Mirjam ook veel met duurzaamheid bezig. “Dit zit van nature al in mij. We moeten zuinig zijn met alles wat de aarde ons biedt en hier zorgvuldiger gebruik van maken. Zelf koop ik bijvoorbeeld regelmatig tweedehands kleding, houd ik de kachel laag en scheid ik mijn afval netjes. Ondertussen worden ook de zonnepanelen en warmtepomp bij mij thuis geïnstalleerd.” Deze drive om bewuster te leven, loopt over in het werk. “Dat is een natuurlijk verloop voor mij, en het kost ook geen moeite. Bij alles wat je doet denk je er goed over na. Daarnaast ben ik ook gemotiveerd om mensen te informeren over duurzamere keuzes. Dit is niet een doel vanuit mijn werk, maar meer een persoonlijke motivatie.”

M.G.M. Nijhuis - Morshuis (Mirjam)
Communicatiemedewerker Traffic (huisstijl en drukwerk)

DUURZAAMHEID OP DE UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap werken hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer. In deze serie nodigen we hen uit om te praten over wat hen drijft, welke rol duurzaamheid speelt in hun werk, en wat ze graag zouden willen bereiken aan onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.

Geschreven door Elizabeth Westra