UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsHoe maken we de UT-gemeenschap bewuster over het energieverbruik op de Universiteit Twente?

Sanne Metten, student Creative Technology, schreef haar bachelor thesis over het ontwerpen van een energie data representatie om meer bewustwording binnen de UT-gemeenschap te creëren.

Uitdaging

De uitdaging was om het huidige UT Energy Data Platform om te zetten naar een visualisatie die door iedereen snel en gemakkelijk te begrijpen is. Op het Energy Data Platform kun je bekijken wat het verbruik van elektriciteit, water, gas, warmte en koeling op de campus laat zien. Ook kan het energieverbruik worden vergeleken tussen individuele gebouwen en het tijdsbereik kan worden geselecteerd. Alhoewel het Energy Data Platform duidelijk laat zien hoeveel energie er op de universiteit verbruikt wordt, werd via literatuuronderzoek al gauw duidelijk dat dit niet de beste manier was om mensen bewust te maken en zich te laten identificeren met deze data.

Personaliseren van data

Om mensen bewust te maken van hun energieverbruik, moet je impact maken. Dat is gedaan door de data, die op dit moment alleen per UT gebouw gemeten wordt, persoonlijker te maken. Er is berekend hoeveel energie een student en medewerker in een gebouw gemiddeld verbruiken. Voor het prototype is de Zilverling als startpunt genomen. Er zijn aannames gedaan hoeveel studenten en medewerkers gebruik maken van de Zilverling, wat de bezettingsgraad is en wat de verdeling educatieve ruimte en kantoorruimte is. Zo krijgt de UT-gemeenschap inzicht in hoeveel zij op individueel niveau verbruiken. Grote cijfers zeggen mensen vaak namelijk niet veel.

Vervolgens heeft Sanne het energieverbruik per student en medewerker vergeleken met dagelijks gebruikte apparaten. Zo is bijvoorbeeld het elektriciteitsverbruik vergeleken met het aantal keer dat je je telefoon op kan laden, het waterverbruik met het aantal minuten dat je kunt douchen, en het verbruik van de verwarming met het aantal tosti’s dat je kunt klaarmaken. Door deze vergelijkingen te maken, hoopt Sanne mensen meer inzicht en duidelijkheid te geven over hoeveel energie ze op de universiteit verbruiken.

Boodschap overbrengen

Niet alleen was het doel de UT-gemeenschap inzicht te geven in hun energieverbruik op de universiteit, ook laten zien dat je met kleine veranderingen al energie kunt besparen. Zo bespaar je al gauw 33% energie als je je laptop op stand-by zet, of 7% als je de verwarming een graadje lager zet.

Prototype

Uiteindelijk heeft Sanne een interactief prototype gemaakt waarbij mensen kunnen zien hoeveel energie de Zilverling per dag verbruikt en kan men kiezen om het gemiddelde verbruik per student of medewerker in de Zilverling te bekijken. Ook kun je bekijken wat je per energiebron kunt doen om energie te besparen.

Helaas is de ontwikkeling van het prototype nog in een beginstadium en kan het nog niet in de gebouwen op de UT geplaatst worden. Daarvoor moet het eerst gekoppeld worden aan de database en zou het in meerdere UT gebouwen moeten worden toegepast.  Sanne hoopt dat het in de toekomst nog verder ontwikkeld wordt, om te zien welk effect het heeft. Een uitdaging aan de nieuwe lichting studenten.