UTDSIDSINieuwsTerugblik op het ERF: “De toekomst van robotica laten zien”

Terugblik op het ERF: “De toekomst van robotica laten zien”

Van 29 tot 30 juni vond in Ahoy Rotterdam het European Robotics Forum plaats. Met meer dan 1000 bezoekers vanuit alle uithoeken van de wereld, is dit een van de meest invloedrijke evenementen op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie in Europa. De Universiteit Twente was aanwezig om haar nieuwste robotinnovaties te demonstreren!

Het evenement werd afgetrapt door UT-hoogleraar Stefano Stramigioli, voorzitter van het organisatiecommissie en hoofd van het Robotics and Mechatronics (RAM) lab van de Universiteit Twente. Volgens Stramigioli was het evenement een succes: “De ERF2022 was geweldig en ik heb enorm veel complimenten gekregen over de organisatie, de ruimte en de professionele opzet van de beurs. Al met al een evenement waar de UT serieus trots op mag zijn!” Stramigioli hoopt dat in de toekomst meer media het evenement zullen oppikken: "Het grote publiek zou graag 'de toekomst van robotica' met eigen ogen willen zien."

prof.dr. Stefano Stramigioli opende de ERF22

Diverse demonstraties

Op de UT-stand op de ERF was genoeg te zien en te ontdekken. Verschillende onderzoekers demonstreerden hun nieuwste robotica-innovaties, waaronder een robotsysteem voor borstbiopsie (Sunram7), een robot-avatar met haptische feedback, een handprothese, een levensechte robotvogel (Robird), aanraakgevoelige huid, een pijp inspectie robot en nog veel meer.

Vincent Groenhuis, onderzoeker bij de groep Robotics and Mechatronics, verzorgde vijf verschillende demonstraties: "Als robotica-gerichte groep brachten we natuurlijk een grote bus vol robots en technische demo's mee naar Ahoy Rotterdam". Volgens Vincent waren mensen over het algemeen erg onder de indruk van de innovaties, en "de kinderen hadden vooral veel plezier met het spelen met de robotcontroller van de Sunram7".

Massimo Sartori, onderzoeker bij de vakgroep Biomechanical Engineering was ook aanwezig bij de UT-stand en ervaarde het evenement als behoorlijk indrukwekkend: "De locatie Ahoy was spectaculair. Ik heb contact gehad met tal van robotici die geïnteresseerd waren in onze vorderingen op de UT en in mogelijke samenwerking. Ik kreeg de kans om een beter beeld te krijgen van het robot-werk dat in de EU wordt gedaan. Dit heeft zeker bijgedragen aan het wekken van steeds meer enthousiasme voor het roboticavakgebied!"

Robotics Centre

De Universiteit Twente was aanwezig met haar recent opgerichte Robotics Centre. Met het Robotics Centre bundelt de Universiteit Twente haar robotica onderzoek in drie hoofddomeinen:

• Robotics for Healthcare
  • Robotics for Industry
  • Robotics for Society

Lees meer over het Robotics Centre op onze website.