Algemeen
Nee, indien de registratie beperkt blijft tot de gegevens die noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor hij deze aan de UT heeft verstrekt (inschrijving en onderwijs) dan is daarvoor geen specifieke toestemming voor nodig. Indien gegevens voor een ander doeleinde worden gebruikt, dan is vooraf expliciete toestemming nodig.
Toelichting:
In de OLC worden de onderwijsevaluaties besproken, daarin worden soms (op een nette manier) harde noten gekraakt over een bepaald onderwijselement. Binnen de universitaire gemeenschap is gemakkelijk een link te leggen naar een bepaalde docent. Studenten willen graag ook de informatie delen met andere studenten / toekomstige studenten en zetten de rapportages ook op informatiedragers die niet onder het beheer van de universiteit vallen.
Probeer zoveel mogelijk met geaggregeerde gegevens te werken.
Maak vooraf met alle betrokkenen afspraken over de vertrouwelijkheid van de stukken.
Toelichting:
Studenten doen soms in het kader van hun afstudeeronderzoek een survey, zonder daarvoor methodologie onderwijs te hebben gevolgd.
De begeleider is verantwoordelijk dat de student zich houdt aan het privacybeleid.
Meer informatie hierover is te vinden op de Cybersafety website onder Privacy, onder meer de Leidraad privacyregels.
Je mag binnen je G Suite omgeving (met je UT Google account) gebruik maken van Google Forms. Het is niet toegestaan om met een privé account gebruik te maken van dergelijke tools wanneer daarbij persoonsgegevens worden verwerkt.
De UT heeft daarnaast zelf ook verschillende tools ontwikkeld die mogen worden gebruikt.
Het IP adres is niet gekoppeld aan de vragenlijst en maakt dus geen onderdeel uit van de resultatenset. Alleen de beheerder van de website heeft kennis van het IP adres. De universiteit heeft een overeenkomst met Google die voldoet aan de AVG. Google mag in dit kader dus het IP adres verwerken.
Maar wanneer je alleen niet de naam en plaats opslaat, is het de vraag of de gegevens daadwerkelijk anoniem zijn. Het is wellicht mogelijk om de resultaten op een andere manier te herleiden tot een persoon. Er zal dus per geval moeten worden bekeken in hoeverre de resultaten tot een persoon te herleiden zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn de resultaten anoniem en hoef je geen rekening te houden met de AVG.
Toelichting:
Student-assistenten vervullen allerlei opdrachten als ‘uitzendkracht’ in sommige gevallen worden ze soms ingezet voor het nakijken van tentamens, juist omdat ze over specifieke vakkennis beschikken.
De student die wordt ingehuurd als student-assistent, werkt via UT-Flex of een tijdelijk contract krijgt, is vergelijkbaar met een UT-medewerker en valt onder de CAO. Ook zijn de UT-gedragscodes voor hen van toepassing. Het is dan geen probleem dat ze met persoonsgegevens in aanraking komen, maar er wordt van ze verwacht dat ze daar professioneel mee omgaan. Enige voorlichting aan de student-assistent bij het uitreiken van de opdracht is op zijn plaats, zodat de student-assistent weet wat er op dit gebied van hem wordt verwacht.
Een studentnummer is ook een persoonlijk gegeven en is direct te herleiden tot een persoon. Het is niet toegestaan dat studenten elkaars cijfers zien en door middel van het studentnummer is het mogelijk de cijfers te herleiden tot een specifieke student.
Studieadviseurs mogen alleen cijferlijsten delen met de betreffende mentor en niet met alle mentoren.
Dit is nodig voor educatieve doeleinden en gezien het feit dat de studenten deel uitmaken van een projectgroep die straks sowieso e-mails gaat uitwisselen, lijkt het geen probleem. Het is toegestaan om een e-mail te sturen naar de hele projectgroep.
Aanmelding
Kijk kritisch welke documenten bewaard moeten worden, sla (alleen) deze op in JOIN; de papieren formulieren hoeven dan niet gearchiveerd te worden en kunnen worden vernietigd.
Studiebegeleiding
Doe dit alleen als het noodzakelijk is en deel alleen informatie die relevant is.
Informatie-uitwisseling met betrokkenen binnen de keten is een onderdeel van gesprek(ken) met de student. Wees transparant naar de student over de communicatie met anderen. Medische gegevens mogen nooit uitgewisseld worden tenzij de student hiervoor uitdrukkelijke toestemming heeft verleend.
Als de communicatie anoniem gebeurt, dan mag dit.
Medische verklaringen en diagnostische rapportages worden alleen ingezien, maar niet gekopieerd of opgeslagen in OSIRIS. De informatie die is ingezien wordt uitsluitend wanneer dit noodzakelijk is vastgelegd op basis van een coderingssysteem PO.
Indien de inhoud van de medische verklaringen of diagnostische rapportages van belang is voor de begeleiding van de student kan deze, met uitdrukkelijke toestemming van de student, opgeslagen worden in OSIRIS. Alleen hiervoor aangewezen en geautoriseerde personen mogen hier vervolgens toegang toe hebben.
Het beoordelen van medische bewijsstukken mag worden uitgevoerd door hiervoor aangewezen personen. Zij kunnen hun akkoord op de gecontroleerde bewijsstukken documenteren zonder de stukken hierbij op te slaan.
Persoonlijke aantekeningen (of werkaantekeningen) vallen niet onder de AVG. Persoonlijke aantekeningen mag je nooit delen met anderen. Betrokkene heeft geen recht op inzage van deze persoonlijke aantekeningen.
Notities in OSIRIS worden gedeeld met collega’s binnen SACC, dit zijn dus geen persoonlijke aantekeningen. Betrokkene heeft ook recht op inzage van deze notities.
In Osiris kan worden ingesteld wie welke notities kan raadplegen, hou deze toegang altijd zo beperkt mogelijk.
De toegang binnen ‘Planzelf’ is beperkt tot de planner zelf. De afspraak wordt vervolgens overgenomen in de outlook-agenda van betreffende studieadviseur. De studieadviseur dient daarom de toegang tot zijn agenda te beperken tot alleen die medewerker(s) die uit hoofde van de functie over de informatie moet(en) kunnen beschikken. Er moet niet meer informatie worden opgevraagd dan die noodzakelijk is voor de afspraak.
Studievoortgang
Intern UT: binnen de UT mogen overzichtslijsten via de mail worden gedeeld, voor zover noodzakelijk in het kunnen volgen van onderwijs dan wel het kunnen treffen van de noodzakelijke voorzieningen. Aandachtspunt: bewaartermijn van gegevens in de mail: niet langer dan noodzakelijk.
Extern: zonder toestemming van studenten mogen studievoortganggegevens niet met derden (buiten de UT) worden gedeeld.
Ja, in het contract met de beursprovider ligt deze toestemming al vast.
Toelichting:
Voorbeeld: docent heeft een afstudeeropdracht en zoekt daar een student bij die bijvoorbeeld goed kan communiceren, zich staande kan houden in een complexe organisatie, of een ‘goed’ cijfer heeft gehaald voor een vak dat van eminent belang is voor de afstudeeropdracht, etc. Ander voorbeeld: in modules moeten docenten uitmaken wie wel of niet geslaagd zijn, uiteraard zijn daar van te voren richtlijnen voor opgesteld, maar over de ‘twijfelgevallen’ kan het nodig zijn informatie te delen.
Tussen docenten onderling mag informatie worden uitgewisseld die verband houdt met het doel van de vastlegging van die informatie. De voorbeelden: een student zoeken die ‘matcht’ bij een afstudeeropdracht past prima bij dat doel, onderling overleg over de resultaten van een student ook. Het uitwisselen van (relevante!) informatie over twijfelgevallen is geen probleem omdat dat noodzakelijk is voor het bieden van goed onderwijs, goede ondersteuning aan de student en een diploma op niveau.
Maar zoals altijd, wees transparant, zorgvuldig en wissel alleen die persoonsgegevens uit die noodzakelijk zijn.
Toelichting:
Er zijn websites zoals de portfolio website die door de universiteit ter beschikking worden gesteld aan studenten waar iedereen alles kan zien.
Het opnemen van persoonsgegevens op een website is niet toegestaan, tenzij met toestemming van betrokkene.
Peer-to-peer-review is een geaccepteerde onderwijsvorm en zal daarom ook met de AVG gewoon kunnen. Maar zorg ervoor dat de uitgewisselde persoonsgegevens een duidelijk doel hebben en noodzakelijk zijn voor de review. Verstrek dus zo min mogelijk gegevens en wees transparant (van tevoren) over deze vorm van onderwijs en welke gegevens het betreft.
Toelichting:
Niet alle informatievoorziening loopt via de officiële studentenadministratie, tussentoetsen van module-onderdelen kunnen niet in OSIRIS worden opgenomen.
Nee, dit soort lijsten publiceren is nooit toegestaan, dus ook niet op Blackboard/Canvas.
Bedenk dat iedereen met een UT-account is enkele seconden kan achterhalen van wie een s-nummer is. Gebruik hiervoor het Grading Center.