UTFaculteitenETNieuwsLezingenserie kunst en technologie

Lezingenserie kunst en technologie Kunstenaars en ontwerpers inspireren studenten

Rijksmuseum Twenthe en de Universiteit Twente organiseren dit voorjaar een lezingenserie over kunst en technologie. Op vijf vrijdagmiddagen in april, mei en juni vertellen kunstenaars en ontwerpers over hun werk, ideeën, inspiratiebronnen en toekomstdromen. Locaties zijn het Rijksmuseum Twenthe en DesignLab op de campus van de UT.

De lezingen worden in ieder geval bijgewoond door eerstejaars studenten Creative Technology van de UT. Zij zijn van april tot juli volop bezig met het bedenken, prototypen en maken van een interactieve installatie, die tijdens art- en mediafestival GOGBOT in Enschede wordt geëxposeerd. De lezingenserie is bedoeld om ze te inspireren en met (vaak jonge) kunstenaars en ontwerpers in contact te komen. De lezingen zijn ook interessant (en toegankelijk) voor andere geïnteresseerden.

De lezingen zijn in het Engels en vinden plaats op 22 april, 13 mei, 27 mei, 3 juni en 10 juni van 14:00 tot 15:30 uur.

22 april – E-Motion met Sylvain Vriens

Sylvain Vriens, interaction artist, http://www.sylvain.nl/
13:45 tot 15:30 uur, Gobelinzaal Rijksmuseum Twenthe
Sylvain Vriens is ‘interaction artist’. Hij richt zich voornamelijk op video en fysieke elektronica. Zijn werk frustreert, reageert onverwachts en laat vaak mensachtige eigenschappen zien.

13 mei – The Rhythm Painter

Jaap Drupsteen, kunstenaar en ontwerper, met Mattijs Kneppers en Hidde de Jong, technisch ontwerpers
13:45 tot 15:30 uur, Gobelinzaal Rijksmuseum Twenthe
Jaap Drupsteen is grafisch ontwerper en opgeleid aan de AKI in Enschede. Als grafisch ontwerper werkte hij voor de NTS, NOS, VPRO en de VARA. Hij maakte talloze beroemde leaders. Grote bekendheid verwierf hij met het ontwerp van het Nederlandse paspoort en de bankbiljetten. Ook ontwierp hij de buitenkant van het gebouw van Beeld & Geluid in Hilversum.

27 mei – Bio-design met Teresa van Dongen en Lilian van Daal

Teresa van Dongen en Lilian van Daal
13:45 tot 15:30 uur in museum Twentse Welle
Het combineren van design, biologie, scheikunde en natuurkunde. Ontwerpers Teresa van Dongen en Lilian van Daal doen dat op een manier die tot de verbeelding spreekt. Teresa van Dongen won de Young Designer Award 2015 en met Ambio, een lamp die werkt op bioluminescentie, maakt ze furore in de designwereld.

3 juni – Wearable Technology

Ricardo de Oliveira Nascimento en Marijke Timmermans
13:45 tot 15:30 uur, DesignLab Universiteit Twente
Ricardo de Oliveira Nascimento creëert ervaringen. Hij is kunstenaar en onderzoeker op het gebied van nieuwe media en interactieve kunst. Hij onderzoekt en ontwerpt interfaces. Dat doet hij bij POPKALAB, zijn experimentele laboratorium in Rotterdam. Marijke Timmermans is industrieel ontwerper. Ze werkte een tijd bij Xsens, waar ze verantwoordelijk is geweest voor de afdeling industrial design. Marijke heeft ontzettend veel kennis op het gebied met smart materials; bewegingssensoren op het lichaam, voor toepassingen in de zorg, sport, kunst en filmindustrie. Ricardo en Marijke vertellen over hun manier van werken, de ontwikkelingen en over inspiratiebronnen.

10 juni – Digital Design

Tanne van Bree -  DesignLab
13:45 uur aanvang (vanaf 13:30 uur inloop en ontvangst) – 15:30 uur einde
Tanne van Bree is digitaal ontwerper met speciale aandacht voor kunstmatige intelligentie. Ze werkt graag met complexe informatie en grote hoeveelheden data, die ze vervolgens omzet in iets visueels.