UTFaculteitenETNieuwsJongeren met autisme ontwerpen hun eigen technologie
UTwente

Jongeren met autisme ontwerpen hun eigen technologie

In het onderzoeksproject Design Your Life ontwikkelden onderzoekers van de UT en de HAN University of Applied Sciences een methode waarmee zorgvragers en zorgverleners zélf al dan niet bestaande technologie op maat kunnen maken. Ontwikkelaars van zorgtechnologie betrekken gebruikers steeds vaker bij het ontwerpproces, zodat de technologie beter aansluit bij de voorkeuren en wensen van deze gebruikers. Dit participatief ontwerpen of ‘co-designing’ blijkt een positief effect te hebben op de adoptie van zorgtechnologie. Deze week is het Autisme-week en UT-onderzoeker Jelle van Dijk organiseert op 4 april met diverse partners het symposium: 'Design Your Life.

Design Your Life is een innovatief project, met als doel jongvolwassenen met autisme en hun begeleiders in staat te stellen hun eigen technologische oplossingen te ontwerpen. Zo krijgen jongeren meer grip op hun eigen leven.

PRIJSUITREIKING: AUTVINDER VAN HET JAAR

Vooraf aan het symposium is de prijsvraag: Autvinder van het jaar uitgezet. Een initiatief om de uitzonderlijke innovatieve krachten van autistische individuen de erkenning te geven die ze verdienen. De prijsvraag is in het leven geroepen voor autisten, gediagnostiseerd of zelfgeïdentificeerd. Oplossingen, uitvindingen of lifehacks worden morgen door een vierkoppige jury bekeken en dan wordt er beslist wie er autvinder van het jaar wordt. De prijs wordt uitgereikt tijdens het symposium “Design Your Life” in Nijmegen.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)