Universitair docent Sikke Jansma nam deel aan challenge-based learning binnen ECIU University. Enthousiast vertelt hij over deze nieuwe manier van lesgeven en leren.
‘Als docent heb je bij challenge-based learning (CBL) een coachende rol. En dat is wennen. De studenten stellen bijvoorbeeld hun eigen leerdoelen op en ze hebben allemaal een andere studieachtergrond. Dat betekent dat jij als docent niet alle kennis in huis hebt. Dat is best spannend. Tijdens mijn project had een deelnemer een civiele technische achtergrond. Inhoudelijk totaal anders dan mijn vakgebied communicatie, maar dat geeft niet. Het was mijn taak om de studenten te begeleiden, te motiveren en te coachen. Je begeleidt de studenten over het teamwerk, hoe ze hun resultaat kunnen terugkoppelen aan de opdrachtgever, je motiveert ze op het moment dat het even tegenzit en je denkt mee hoe ze de benodigde informatie kunnen krijgen. Heel leerzaam. Belangrijk is dat je als docent openstaat voor andere onderwijsvormen en de feedback die je daarop krijgt.’
Open structuur
‘Het leukste aan challenge-based learning is het innovatieve karakter van deze onderwijsvorm. Het is bovendien een concept dat studenten uit heel Europa aan elkaar linkt doordat ze werken aan een challenge. De structuur is heel open en de studenten zijn in alle opzichten probleemeigenaar. Ze zijn zelf verantwoordelijk om tot een definitie van de challenge te komen en ze moeten zelf het proces eromheen inrichten, zoals de frequentie van overleggen, het teamwork, wie doet wat en het uitzoekwerk. Ze zijn als het ware een adviesbureau.’
Mobility hub
‘Mijn challenge ging over een nieuwe mobility hub rondom Enschede station. De opdracht kwam van de gemeente Enschede. De vraag ging over het toekomstbestendig maken van het stationsgebied waarbij men verder kijkt dan bussen en treinen. De studenten, waarvan twee UT’ers en twee van de technische universiteit Hamburg, leverden uiteindelijk een adviesrapport aan met daarin een 3D-ontwerp hoe het station er zowel architectonisch als functioneel eruit kan zien.’
Volgende stap
‘De studenten waren tevreden met het resultaat. De openheid van de challenge vonden ze wel moeilijk. Ze misten een structuur, maar dat is er inmiddels ingebouwd. Ik zie CBL als de volgende stap na het Twentse Onderwijsmodel. Binnen de UT zijn we al erg innovatief op onderwijsgebied en dit is weer een stapje verder. Sta je open voor een nieuwe manier van lesgeven, dan is challenge-based learning zeker interessant.’
---
Meer weten over challenge-based learning? Stuur een mail naar cbl-ces@twente.nl