UTFaculteitenBMSNieuwsSmartwatch detecteert onopgemerkte hartstilstand buiten het ziekenhuis

Smartwatch detecteert onopgemerkte hartstilstand buiten het ziekenhuis

De Universiteit Twente (UT) werkt samen met haar partners aan een slimme wearable om een hartstilstand buiten het ziekenhuis, ook wel out-of-hospital cardiac arrest (OHCA) genoemd, automatisch en betrouwbaar te detecteren, en om onmiddellijke noodhulpverlening in gang te zetten. De UT gaat de effectiviteit van het apparaat testen met behulp van simulatiemodellen en onderzoekt daarbij ook de impact op sterfte en responstijd. Het onderzoek is gepubliceerd in een medisch tijdschrift

In Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 17.000 personen een hartstilstand buiten het ziekenhuis (OHCA). Veel van deze mensen sterven of ondervinden neurologische problemen omdat de hulpdiensten te laat, of helemaal niet, worden gealarmeerd (hartstilstand zonder getuigen). Dr. Derya Demirtas, universitair hoofddocent aan de UT, werkt aan een nieuwe high-tech oplossing: “We doen onderzoek naar een oplossing die automatisch en betrouwbaar een OHCA kan detecteren en tegelijkertijd onmiddellijk de hulpdiensten inschakelt. Onze oplossing zal de tijd die verstrijkt voordat er cardiopulmonale reanimatie (CPR) gegeven wordt aanzienlijk verkorten, waardoor mogelijk duizenden levens per jaar kunnen worden gered en de neurologische schade kan worden beperkt.”

Kunstmatige intelligentie

“We ontwikkelen een open-source algoritme voor het detecteren van een hartstilstand op basis van signalen afkomstig van fotoplethysmografie (PPG) en aanvullende sensoren in commerciële smartwatches. PPG is een bewezen medische technologie die gebruikt wordt om continu de polsslag en zuurstofverzadiging te controleren door veranderingen in lichtabsorptie op specifieke golflengten te meten in de pulserende bloedstroom die door de hartslag wordt gegenereerd. Uit klinische ervaring en proefgegevens blijkt dat PPG op betrouwbare wijze de afwezigheid van pulserende bloedstroom kan detecteren. Aanvullende sensoren zoals versnellingsmeters en GPS vergroten de diagnostische nauwkeurigheid en leveren essentiële locatiegegevens.”

Apparaatonafhankelijke interface

“Wij leveren een apparaatonafhankelijke interface (het “motorblok”) tussen de beschikbare technologie voor hartstilstanddetectie en het reanimatieoproepsysteem HartslagNu en 112. Als onderdeel van het motorblok ontwikkelden we de HeartSafe-app, die gebruikers een audiovisuele waarschuwing geeft en een stopknop om een vals alarm te annuleren. Het motorblok voorziet ook in AVG-conforme profielopslag, waardoor medische hulpverleners essentiële medische gegevens en aanvullende informatie krijgen waarmee ze toegang kunnen krijgen tot de patiënt. De technische ontwikkelingen gaan gepaard met uitgebreid onderzoek. Gebruikersonderzoek, signaalgegevensonderzoek, een veldlab en simulatiestudies zullen worden uitgevoerd om de gebruikersbehoeften te begrijpen, het KI-algoritme te trainen, de technologie te evalueren en de impact op sterfte en levenskwaliteit in te schatten.”

Meer informatie
Dit project is gefinancierd door TKI Health Holland (Topsector Life Sciences & Health) Public Private Partnership. Projectpartners: Amsterdam UMC, locatie VUmc, Stan B.V. (HartslagNu), 111 B.V. en Wavy Assistant B.V. Dr. Derya Demirtas vertegenwoordigt de UT (TechMed Centrum) in het project als werkpakketleider en ontvangt € 130.000 uit een budget van € 750.000 om een postdoctoraal onderzoeker aan te nemen.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)