UTFaculteitenBMSNieuwsHoe sluit wetenschapscommunicatie aan bij de behoefte van mediagebruikers?

Hoe sluit wetenschapscommunicatie aan bij de behoefte van mediagebruikers? Het ENJOI-project verkent de relatie tussen wetenschap en media

Een consortium van zes organisaties, waaronder de Universiteit Twente, is op 1 januari gestart met het Horizon2020 project ENJOI. Het doel van ENJOI is om betrouwbare, open en aantrekkelijke wetenschapscommunicatie te stimuleren. Het project loopt door tot december 2023.

Wantrouwen in media

Om te profiteren van de digitale samenleving is het belangrijk dat de informatie die mediagebruikers ontvangen over wetenschap voldoet aan hun behoeften. Wetenschappers worden nog steeds als één van de meest betrouwbare bronnen gezien, maar er is een groeiend wantrouwen in de media. Zoals recente voorbeelden van communicatie over de COVID-19 pandemie en vaccinaties laten zien kunnen media bijdragen aan alarmisme, polarisatie en zelfs misinformatie. Er is behoefte aan zorgvuldige, op feiten gebaseerde wetenschapscommunicatie om problemen zoals de COVID-19-pandemie en klimaatverandering op te lossen.

Samenwerking

Innovatie kan helpen om het medialandschap aan te passen om wetenschappers, journalisten en burgers te betrekken bij discussies over de integriteit en bruikbaarheid van informatie over wetenschap. ENJOI zal voornamelijk in België, Italië, Portugal en Spanje werken aan een Manifest met standaarden, principes en indicatoren voor open wetenschapscommunicatie. Aan de Universiteit Twente leidt dr. Anne M. Dijkstra, samen met Anouk de Jong, het onderdeel van het project over de evaluatie van de stappen van ENJOI en de analyse van de relatie tussen wetenschap en media.

Bijdrage engagement aan innovatie

ENJOI zal verkennen hoe engagement kan bijdragen aan innovatie in wetenschapscommunicatie. Op dit moment zijn er geen breed erkende standaarden in wetenschapscommunicatie om deze innovatie te leiden. ENJOI streeft ernaar om dit te veranderen door een Manifest voor open wetenschapscommunicatie te maken. Wetenschapsjournalisten, mediagebruikers en andere belanghebbenden kunnen meewerken aan het Manifest door deel te nemen aan workshops en labs. Naast het Manifest zal ENJOI een online observatorium ontwikkelen om informatie te delen en samenwerking tussen verschillende stakeholders in wetenschapscommunicatie te bevorderen.

contact

Wil je meer weten over het ENJOI-project? Dan kun je terecht bij dr. Anne Dijkstra (a.m.dijkstra@utwente.nl).