UTFaculteitenBMSNieuwsDr. Jannis Kraiss wint Willem Nolen prijs 2021

Dr. Jannis Kraiss wint Willem Nolen prijs 2021

Op 25 november is de Willem Nolen prijs 2021 uitgereikt aan dr. Jannis Kraiss, universitair docent aan de Universiteit Twente. Jannis ontving de prijs voor zijn proefschrift “Living well with bipolar disorder”. Een bipolaire stoornis is een ernstige en vaak chronische stemmingsstoornis, die een grote impact kan hebben op het leven van de patiënt en zijn omgeving. "De huidige focus van de behandeling ligt vooral op symptomatisch herstel. Naast klinisch herstel is het ook belangrijk om bij de behandeling van psychische stoornissen te streven naar verbetering van het geestelijk welbevinden en persoonlijk herstel", legt Kraiss uit.

De afgelopen vier jaar heeft Jannis zijn onderzoek gewijd aan hoe positieve psychologie, patiënten met een bipolaire stoornis kan helpen om een zinvoller, vreugdevoller en meer betrokken leven te leiden. Kraiss: "Ik heb de effectiviteit van een positieve psychologie behandeling voor patiënten met een bipolaire stoornis geëvalueerd in een klinische gerandomiseerde onderzoek met controlegroep. Deze klinische trial is wereldwijd de eerste studie die overtuigend aantoont dat mentaal welbevinden en persoonlijk herstel bij bipolaire stoornissen kunnen worden verbeterd met behulp van een positieve psychologie benadering". Op basis van zijn proefschrift maakt de methode een goede kans om geïmplementeerd te worden in de landelijke Nederlandse richtlijnen voor de behandeling van bipolaire stoornissen.

De Willem Nolenprijs wordt sinds 2013 jaarlijks uitgereikt aan een persoon of instelling die baanbrekend onderzoek heeft verricht of bijzondere initiatieven heeft ontwikkeld voor patiënten met een bipolaire stoornis en/of hun naasten. Kraiss is vereerd dat hij de prijs heeft gewonnen: "Het voelt als een grote eer om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Ik ben erg blij dat we met ons werk zo'n belangrijke bijdrage konden leveren aan de behandeling van bipolaire stoornissen".

Meer informatie: https://www.kenniscentrumbipolairestoornissen.nl/nieuws/willem-nolen-prijs/

Het proefschrift is te vinden via de volgende link: https://research.utwente.nl/en/publications/living-well-with-bipolar-disorder-integrating-positive-psychology