UTFaculteitenBMSNieuwsTerugkijken: Campus Talks S02E01

Terugkijken: Campus Talks S02E01

In het voorjaar van 2020 lanceerde de Universiteit Twente de online talkshow Campus Talks. Het tweede seizoen is nu een feit. Techniekfilosoof prof. Peter-Paul Verbeek ging op 2 februari in deze eerste episode in gesprek met de nieuwe UT-rector Tom Veldkamp en met natuurkundige Hans Hilgenkamp.

BEKIJK HIER DE UITZENDING:

De maandelijkse afleveringen van Campus Talks gaan in 2021 over tal van onderwerpen. Zo gaf de nieuwe rector magnificus Tom Veldkamp zijn visie op de universiteit en zijn missie voor de komende vier jaar. Veldkamp ging ook in op de universiteit anno 2021: op de implicaties van online onderwijs, onderzoek in moeilijker omstandigheden en een grotendeels uitgestorven campusleven. Heeft de huidige coronacrisis gevolgen voor de koers van de UT op langere termijn of zal het later een rimpeling blijken te zijn?

Diversiteit

De UT wil graag een gastvrije werkomgeving bieden aan medewerkers van verschillende komaf, geslacht en achtergrond. Sterre Mkatini, medewerker diversiteit en inclusiviteit, vertelde in een korte reportage wat nodig is om dat te bereiken. Zij heeft daar een goed oog voor, gezien haar Zuid-Afrikaanse en Nederlandse wortels en jarenlange ervaring in verschillende landen.

Ontwikkelingslanden

Dit jaar is Hans Hilgenkamp, hoogleraar Natuurkunde, betrokken bij het Global Future Council on Scientific Collaboration van het World Economic Forum. Hij wil ontwikkelingslanden beter ondersteunen in hun wetenschappelijke onderwijs en onderzoek. Hij is voor één jaar aangesteld: wat wil hij realiseren?

Verder was Erik Kemp, student Computer Science, vaste gast bij vijf afleveringen. Hij toont hoe belangrijk datavisualisatie is. Grafieken en afbeeldingen kunnen immers gemakkelijk gemanipuleerd worden. Waar moet je op letten?

Optreden van Musilon

De tweede vaste rubriek is van culturele aard. De UT telt bijna twintig culturele studentenverenigingen, van muziek, toneel, zang tot breakdance of theatersport. Bij elke aflevering treedt een groep online op. Zangvereniging Musilon beet het spits af.

Meer info: www.utwente.nl/campus-talks

De vormgeving is in handen van LUVANE.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)