UTFaculteitenBMSNieuwsDesignLab richt Citizen Science Hubs op in heel Europa

DesignLab richt Citizen Science Hubs op in heel Europa INCENTIVE project toegekend door Horizon2020

Citizen Science is een groeiend vakgebied waar onderzoekers, sociale partners en burgers samenkomen voor wetenschappelijk onderzoek. De Europese Commissie heeft 1,5 miljoen euro toegekend aan een pan-Europees consortium dat door het DesignLab van de UT is samengebracht in het project INCENTIVE. Het project is met succes voorgelegd aan de call ‘Science with and for Society’.

Vier Citizen Science Hubs

INCENTIVE streeft naar de realisatie van duurzame en transdisciplinaire hubs voor Citizen Science aan vier universiteiten in heel Europa, waaronder de UT, de ECIU-partner Autonome Universiteit van Barcelona, de Aristoteles-Universiteit van Thessaloniki en de Technische Universiteit van Vilnius Gediminas. Deze hubs zullen de citizen science inbedden in de respectievelijke onderzoeksinstellingen als een manier om de kwaliteit, diepgang en impact van het onderzoek te verbeteren. Deze hubs moeten excellente (burger)wetenschap stimuleren en ondersteunen.

Citizen Science

Zowel op nationaal als internationaal niveau erkennen steeds meer mensen de noodzaak die citizen science kan maken om verantwoord onderzoek en innovatie te ontwerpen en uit te voeren. Citizen science is een aandachtsgebied van DesignLab. "Citizen science vraagt om nieuwe benaderingen en methoden voor wetenschapsonderwijs en -onderzoek, maar ook om een succesvolle samenwerking met de publieke en private organisaties", zegt Sabine Wildevuur, directeur van DesignLab. Met dit project wil DesignLab het potentieel van Citizen Science Hubs aantonen om institutionele verandering te bevorderen door middel van verantwoorde en kwalitatief hoogstaande citizen science.

INCENTIVE

Het driejarige project wordt uitgevoerd door een consortium van 8 partners in heel Europa met DesignLab in de hoofdrol. De rectoraten van de vier deelnemende universiteiten hebben hun steun toegezegd. Naast DesignLab dragen ook TechMed Centre en de faculteit BMS bij, evenals vele regionale overheden, NGO's en belangengroepen. Voor Nederland zijn dit: Twentse Noabers, Regio Twente, CitizenLab Leiden, Stichting Mijn Data Onze Gezondheid en Stimuland.

Volledige projectnaam: Establishing Citizen Science Hubs in European Research Performing and Funding Organisations to drive institutional change and ground Responsible Research and Innovation in society (INCENTIVE)

Consortium partners: Universiteit Twente, Universidad Autonoma De Barcelona (ES), Aristotelio Panepistimio Thessalonikis (GR), Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas (LT), Citizen Science Center Zurich (CH), Universita Commerciale Luigi Bocconi (IT), Q-Plan International Advisors (GR), White Research (BE) and the European Citizen Science Association (DE)

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)